IIHS: SUV sú pre chodcov rizikové. Ich účasť pri tragických nehodách je vysoká

Americký bezpečnostný inštitút IIHS varuje pred nebezpečným trendom. Čoraz častejšie sa do stretov s chodcami dostávajú vozidlá s karosériou SUV. Alarmujúce je, že rastie aj počet smrteľných úrazov v dôsledku kolízie s modelmi SUV.

14.05.2018 12:00
CR-Cars-Inline-Pedestrians-Cross-Walk-5-18 Foto:
Od roku 2009 do roku 2016 stúpol v Spojených štátoch amerických podiel smrteľných nehôd chodcov za účasti vozidiel SUV o 81%.
debata (4)
Chodci a cyklisti sú najzraniteľnejšími skupinami účastníkov cestnej premávky. Ich bezpečnosť by teda mala byť prvoradá. Napriek technickému pokroku a množstvu asistenčných systémov sa nie vždy podarí zrážke s chodcom alebo cyklistom zabrániť. Ak ku kolízii dôjde, často má za následok vážne zranenie a nezriedka smrť.

Americký bezpečnostný inštitút IIHS, ktorý je akousi obdobou európskeho konzorcia Euro NCAP, nedávno uverejnil štatistiku nehôd s účasťou chodcov. Šokujúce je, že od roku 2009 do roku 2016 stúpol v Spojených štátoch amerických podiel smrteľných nehôd chodcov za účasti vozidiel SUV o 81%. Zarážajúce pritom je, že od roku 1975 do roku 2009 klesol počet úmrtí chodcov pri nehodách o 20%. Znamená to, že aj keď je smrteľných úrazov chodcov celkovo menej, pri zrážke s SUV sú fatálne následky pravdepodobné.

Nejde, samozrejme, o jedinú príčinu. Všeobecne platí, že najnebezpečnejšími faktormi spôsobujúcimi dopravné nehody sú nedostatočné venovanie pozornosti riadeniu, používanie mobilných telefónov, či riadenie pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok. Automobily s karosériou SUV sú len rizikovým faktorom, ktorý dokáže zhoršiť následky zrážky.

Potvrdzuje to aj výskum Michiganskej univerzity z roku 2015. Z neho vyplýva, že pri zrážke chodca s SUV je trikrát väčšia pravdepodobnosť, že chodec zomrie, než pri zrážke so sedanom alebo hatchbackom. Výskum ďalej ukázal, že až 65% dospelých a 93% detí skončí po náraze s SUV na zemi a vzniká riziko, že ich vozidlo následne prejde.

IIHS okrem poukázania na neblahú skutočnosť navrhuje aj možné riešenia. Vzhľadom na to, že SUV a crossoverov na cestách pribúda, treba rátať aj s tým, že budú častejšie účastníkmi dopravných nehôd. Základným pravidlom je upravenie infraštruktúry tak, aby k zrážkam dochádzalo čo najmenej. Pre chodcov je dôležité, aby mali možnosť prechádzať cez vozovku po osvetlených priechodoch pre chodcov so semaformi. Ďalšou možnosťou je znižovanie maximálnej povolenej rýchlosti v úsekoch s vysokou frekvenciou pohybu chodcov a cyklistov.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #chodci #IIHS #smrteľné nehody
Články podľa značiek