Toyota Sora: Vodíkový autobus je pripravený. Sto kusov bude jazdiť v Tokiu

Toyota má s palivovými článkami bohaté skúsenosti. Využije ich aj flotila autobusov, ktoré Japonci nasadia ešte pred paralympiádou v Tokiu.

22.05.2018 16:00
debata (4)
Vodíkový autobus Sora má celkovú dĺžku 10 525... Foto: Toyota
Toyota Sora - elektrický autobus Vodíkový autobus Sora má celkovú dĺžku 10 525 mm a odvezie 78 cestujúcich.

Toyota v súčasnosti vyrába sériový vodíkový sedan Mirai a v Kalifornii experimentuje s kamiónmi poháňanými palivovými článkami. Teraz do portfólia svojich ekologických pohonov zaradí aj autobusy. Napokon, ani na tomto poli nie je úplným nováčikom. Spolu so značkou Hino predstavila vodíkový FC Bus už v roku 2001. A teraz postaví celú flotilu.

Stokusová séria nesie označenie Sora, ktoré pozostáva z prvých písmen slov Sky, Ocean, River a Air, teda obloha, oceán, rieka a vzduch. Symbolizuje to kolobeh vody v prírode. A práve voda je hlavným prvkom pohonov pomocou palivových článkov. I keď rozdelená na molekuly kyslíka a vodíka. Toyota ich začne testovať ešte pred otvorením letných paralympijských hier v Tokiu, plánovaných na rok 2020.

Techniku si autobus Sora požičal z vodíkového... Foto: Toyota
Toyota Sora - elektrický autobus Techniku si autobus Sora požičal z vodíkového sedanu Mirai. Na rozdiel od neho má však dva elektromotory. Každý s výkonom 113 kW.

Pôjde o menšie dvojnápravové autobusy s dĺžkou 10 525, šírkou 2 490 a výškou 3 350 mm, ktoré odvezú 78 cestujúcich, z toho 22 sediacich. Ich praktickou vychytávkou je napríklad sklápanie neobsadených sedadiel, čo umožňuje jednoduchší pohyb v kabíne a tiež uvoľní miesto pre invalidné vozíky. Sústava kamier, monitorujúca okolie autobusu, zas upozorní vodiča na prítomnosť chodcov, cyklistov či vozičkárov.

Interiér má sklopné neobsadené sedadlá. To... Foto: Toyota
Toyota Sora - elektrický autobus Interiér má sklopné neobsadené sedadlá. To uľahčí pohyb v kabíne a prevoz vozičkárov.

Techniku si Sora požičia z Toyoty Mirai, ktorú poháňa elektromotor s výkonom 113 kW a krútiacim momentom 335 Nm. Na rozdiel od nej ale dostanú autobusy hneď dva spomínané elektromotory. Celkový výkon sa tak vyšplhá na 226 kW a krútiaci moment na 670 Nm. Dva budú aj palivové články s výkonom 235 kW. Okrem toho sa bude o rovnováhu v elektrickej sústave starať NiMH batéria, ktorá poslúži aj na ukladanie rekuperovanej energie pri brzdení.

Vodík si budú autobusy voziť v desiatich nádržiach s celkovým objemom 600 litrov, ktoré nájdu miesto na streche. To preto, aby ostala zachovaná nízkopodlažná architektúra autobusu. Na jedno natankovanie, ktoré má trvať približne desať minút, by mali byť schopné Toyoty Sora prejsť asi 200 km.
Toyota Sora - elektrický autobus
Toyota Sora - elektrický autobus
+8Toyota Sora - elektrický autobus

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #autobus #Tokio #palivové články #vodík #Toyota Sora #vodíkový autobus
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek