
Elektromobily, aspoň tie batériové, sú pre budúcnosť tak trochu mačkou vo vreci. Zatiaľ nevie nik posúdiť ich skutočný dosah na životné prostredie, najmä ak sa väčšina elektrickej energie vyrába stále z fosílnych palív. Zodpovedané nie sú ani otázky recyklácie batérií a vôbec to, či dokážeme vyrobiť dostatok elektriny, ak by doprava prešla na tento druh pohonu. To ale nemení nič na fakte, že podiel elektromobilov na svetovom autoparku postupne rastie. Najmä tam, kde je kúpa podporovaná daňovými úľavami či rôznymi bonusmi.
Neplatí to len pre Nórsko, Dánsko či Kaliforniu, ale aj pre Čínu, ktorá sa chce stať už v blízkej budúcnosti mäkkou elektromobilov. Napríklad aj vďaka povinným kvótam na výrobu elektrických áut. To, samozrejme ženie vodu na mlyn producentom elektromobilov na tomto najväčšom automobilovom trhu sveta. Výsledkom je aj zmena na čele rebríčka najpredávanejších elektromobilov planéty. Potvrdzujú to najnovšie čísla analytickej spoločnosti JATO Dynamics, ktorá zverejnila svetové registrácie elektromobilov za prvé dva mesiace tohto roka. A sú naozaj prekvapivé.

Dlhoročný líder, Nissan Leaf, musel totiž predať žezlo pre svet celkom neznámemu modelu. Ako inak, pochádza z Číny. Najpredávanejším elektrickým autom planéty je BAIC EC, vcelku nenápadný len 3,4 metra dlhý mestský elektromobil s výkonom 30 kW. Na konte má 15 132 registrácií. Medziročne zaznamenal rast predaja o 329 %. Vďaka tomu prekonal s ľahkosťou Nissan Leaf, ktorý napriek príchodu druhej generácie a rastu odbytu o 34 % získal za január a február „len“ 10 881 zákazníkov.

Náskok BAIC-u je o to zaujímavejšie, že čínskemu elektromobilu stačil na prvú priečku len domáci trh, kým Nissan Leaf má k dispozícii všetky svetové – od Japonska až po USA. Dominanciu Číny potvrdzuje aj tretí najpredávanejší elektromobil, ktorým je JAC iEV 5 so 6 118 registráciami. Až za ním nájdeme pre nás dobre známy Renault Zoe (4 401 ks) a na štvrtom mieste Teslu S (4 156 ks), ktorej odbyt však medziročne klesol o 40 %. Piate miesto patrí opäť Číne s modelom Chery EQ1 (4 149 ks), ktorý sa umiestnil pred elektrickým Golfom (4 091) a Teslou 3 (4 047 ks).
Americký elektromobil by pravdepodobne skončil oveľa vyššie, ak by Tesla dokázala rozbehnúť sériovú výrobu v pôvodne plánovanej kapacite. Veď na najlacnejšiu Teslu čaká na celom svete viac ako pol milióna zákazníkov. Prvú desiatku uzatvára Hyundai Ioniq Electric a opäť Tesla s hriešne drahým SUV X. Uvidíme, ako sa bude rebríček vyvíjať do konca roka. Najväčší potenciál má nepochybne práve Tesla 3, no poraziť čínske modely sa jej v tomto horizonte podariť nemusí.
Najpredávanejšie elektrické autá
Poradie | Model | Počet kusov (1.-2. 2018) | Medziročná zmena |
---|---|---|---|
1. | BAIC EC | 15 132 | + 329 % |
2. | Nissan Leaf | 10 881 | + 34 % |
3. | JAC iEV 5 | 6 118 | – |
4. | Renault Zoe | 4 401 | – 19 % |
5. | Tesla Model S | 4 156 | – 40 % |
6. | Chery EQ1 | 4149 | – |
7. | VW e-Golf | 4 091 | + 243 % |
8. | Tesla Model 3 | 4 047 | – |
9. | Hyundai Ioniq | 3 801 | + 227 % |
10. | Tesla Model X | 3 674 | – 25 % |