Carlos Tavares: Automobilky sú v chaose. Zaplatia to zákazníci

Šéf koncernu PSA si nedáva servítku pred ústa. Po kritike elektromobilov hovorí aj o tom, koľko ročne stojí automobilových výrobcov tlak únie na znižovanie emisií.

24.05.2018 12:00
debata (3)
Carlos Tavares nevidí budúcnosť optimisticky.... Foto: PSA
Carlos Tavares Carlos Tavares nevidí budúcnosť optimisticky. Autá zdražejú kvôli elektrifikácii a vyššej bezpečnosti. Už dnes sa náklady automobiliek pod vplyvom zmien zvyšujú každoročne o päť percent.

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, ktorý združuje značky Peugeot, Citroën, DS o od vlani aj nemecký Opel, patrí k otvoreným kritikom ostrého tlaku Európskej únie na automobilových producentov. Len nedávno sa vyjadril na tému elektromobilov, ktoré sú podľa neho veľkou neznámou, pričom dnes nik nedokáže posúdiť ich skutočný dosah na životné prostredie a automobilový biznis. A teraz pridáva ďalšie vyjadrenia.

Je síce rád, že PSA sa podarilo vyrobiť vlani 3,6 milióna áut a priemernú maržu zvýšiť na 7,3 percenta, no jedným dychom dodáva, že za posledných päť rokov sa v automobilovom priemysle zmenili podmienky a to neskutočne. „Automobilový priemysel je v čoraz väčšom chaose. Je potrebné premýšľať priam darvinovsky. Tým myslím, že je nutné prispôsobovať sa doslova každému novému dňu.“

Podľa Tavaresa nemusíme pochybovať o tom, kto je príčinou tohto stavu. „Úradníci Európskej únie evidentne nevidia dôsledky svojich rozhodnutí. Týka sa to najmä elektrifikácie. Nikto sa nepýta, kde na to zoberieme peniaze, kto bude vyrábať dostatočné množstvo akumulátorov a či sa práve kvôli nim nestaneme úplne závislí od ázijských spoločností,“ povedal Tavares.

Zmeny podmienok sú pritom extrémne drahé už dnes. Tlak na emisie a vyššiu bezpečnosť zvyšuje podľa Tavaresa každoročne náklady výrobcov o päť percent. Výsledkom je buď úmerné zvýšenie cien áut, ktoré je citeľné najmä pri vozidlách nižších tried, alebo šetrenie v iných oblastiach, napríklad na nižšej výbave či kvalite komponentov, čo zvyšok auta devalvuje. „To je jediný spôsob, ako môžeme udržiavať našu spoločnosť pri živote,“ vyjadril sa Tavares.

Výhľad do budúcnosti nie je práve optimistický. Tlak na zníženie emisií a elektrifikáciu bude stále rásť a k tomu únia pripravuje bezpečnostný balíček dvanástich nových povinných prvkov, ktorým budú musieť byť vybavené všetky nové autá predávané v Európe od roku 2021. Obsahovať má napríklad vstavaný detektor alkoholu, pokročilé autonómne brzdy či inteligentný tempomat, ktorý bude upravovať rýchlosť na základe údajov navigácie či dopravného značenia.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #PSA #Carlos Tavares #emisie áut
Články podľa značiek