
Od septembra tohto roka začne platiť pre všetky autá nová norma merania spotreby a emisií WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Ako vieme, je prísnejšia a výrobcom udávanú spotrebu priblíži viac k tej reálnej. To znamená aj viac gramov CO2 na kilometer. Aby automobilky stlačili flotilové emisie na požadovanú normu 130 g/km a vyhli sa astronomickým pokutám, škrtajú z ponuky jeden model za druhým. Z kola musia ísť najväčší hltači nafty a benzínu.
Zvlášť veľký problém majú prémiové značky, kde sa vysoký výkon spája s vysokou spotrebou paliva. Takže už začiatkom roka bolo jasné, že BMW bude musieť skončiť napríklad s modelom M3, 12-valcovým agregátom vo vlajkovej lodi 760Li a tiež s ostrým BMW M550i. Porsche už vyradilo naftovú Panameru Diesel a Audi ohlásilo koniec preplňovaného 6-valca v ostrom SUV SQ5, ale aj koniec výroby naftového SUV SQ7. Mercedes-Benz zas položí na oltár ekológie svoj 12-valec v triede S.
Lenže škrtať musia aj mainstremoví výrobcovia. Chcete dôkaz? Flotilový priemer kazí Peugeotu ostrý hatchback 308 GTi. To napriek tomu, že používa relatívne malý preplňovaný agregát s objemom 1,6 litra. Downsizing ale s novou procedúrou príliš neladí, a tak automobilka oznámila, že dočasne zastaví jeho výrobu. Z liniek zmizne od konca júna. Jedným dychom však Peugeot dodáva, že ide o dočasné opatrenie a že do ponuky sa vráti. Ale až po modernizácii. Dostane napríklad filter pevných častíc. Výkon 200 kW ohrozený byť nemá.
Ak pôjde všetko podľa plánu, vynovené GTi s optimalizovanou spotrebou a emisiami by sme mali vidieť na septembrovom autosalóne v Paríži. Jeho výroba by sa mala pritom rozbehnúť v októbri a k zákazníkom sa dostať ešte do konca roka.