Rozruch v Hamburgu: Prvé mesto zaviedlo zákaz pre diesely! Emisií môže byť viac

Hrozby pre dieselové autá sa začali napĺňať. Prvým nemeckým mestom, ktoré obmedzilo dopravu vozidiel s naftovým pohonom, je Hamburg. Menej emisií to však znamenať nemusí. „Benzínové ulice“ totiž staré diesely obchádzajú dlhšou trasou.

04.06.2018 19:00
debata (4)
Zákaz vjazdu starším naftovým autám platí... Foto: Pravda
Diesel - stop Zákaz vjazdu starším naftovým autám platí zatiaľ len v dvoch uliciach jediného nemeckého mesta. Napriek tomu padajú predaje dieselov v Nemecku priam raketovým tempom.

Od štvrtka 31. mája platí v Hamburgu nový zákaz. Týka sa dvoch úsekov na severe okresu Altona, v centrálnej časti mesta – konkrétne ulice Max-Brauer-Allee v dĺžke asi 580 metrov a Stresemannstraße s dĺžkou 1,6 kilometra. Na prvom úseku môžu prejsť len dieselové autá s emisnou normou Euro 6, na druhom sa zákaz vzťahuje iba na staršie naftové nákladiaky. Otázne je, čo bude ďalej – či bude Hamburg v tomto trende pokračovať, no najmä, či sa pridajú ďalšie mestá ako Berlín, Mníchov, Kolín alebo Stuttgart.

Obe ulice, kde zaviedli zákaz, majú hustú zástavbu a stoja tam meracie stanice, ktoré sledujú kvalitu ovzdušia. Už roky zaznamenávali prekročené limity oxidov dusíka a frekvencia dopravy tam bola naozaj vysoká. Stresemannstraße je napríklad jednou z najdôležitejších spojníc medzi východom a západom mesta. Obmedzenia pre dieselové autá v tejto oblasti magistrát plánoval už dva roky, vo februári to schválil aj Spolkový správny súd v Lipsku. Teraz platia naostro.

Výsmech a kritika

Vozidlá, ktorých sa zákaz týka, majú teraz úseky obísť po náhradnej trase v okolitých uliciach. Výnimku dostali len miestni obyvatelia a návštevníci, záchranári, dodávatelia, taxíky, linkové autobusy či odvoz odpadu. Napriek tomu sa zákaz dotkne vyše 238-tisíc dieselových áut s hamburským evidenčným číslom. Iróniou je, že nová regulácia sa vzťahuje aj na viac ako dve tretiny vozidiel patriacich mestu – napríklad na policajné a hasičské autá. Ako totiž upozornil nemecký portál Auto Zeitung, z týchto 2 067 naftových vozidiel až 1 611 nespĺňa emisnú normu Euro 6. A to dokonca i autá úradov životného prostredia!

Pochybností týkajúcich sa zákazu je pritom veľa. To, či auto spĺňa Euro 6, sa totiž bude dať zistiť iba z dokladov. Polícia však avizovala, že v oboch úsekoch bude robiť len náhodné kontroly. Krok hamburskej radnice sa tak stretol s ostrou kritikou a posmechom. Praktický význam prijatého opatrenia je vraj nulový. Namiesto aby škodlivé emisie znížil, ich podľa kritikov iba presunul inam – do ulíc, kadiaľ povedie obchádzka.

„Namiesto toho, aby sa stal skutočným vzorom pre iné zaťažené mestá, z vnútromestského zákazu sa pri bližšom pohľade vykľula iba symbolická politika. Úrady uzavreli len dve ulice, z obmedzenia toho prejazdu profituje 1 787 z 1,8 milióna obyvateľov. A zvyšok? Prehral,“ zhodnotil novú reguláciu nemecký portál Spiegel Online. Kritike podrobil aj navrhovanú pokutu za porušenie zákazu vo výške 25 eur pre osobné a 75 eur pre nákladné autá. Údajne je príliš nízka, aby zastrašila. „Načo je zákaz, keď sa dá očakávať, že ho mnohí porušia?“ pýta sa portál.

Vytvorenie zón zamietol súd

Prečo teda Hamburg prikročil iba k takému čiastočnému zákazu? Vysoká hladina oxidov dusíka trápi mnohé nemecké mestá. Povolená hranica pre oxid dusičitý je približne 40 mikrogramov na kubický meter vzduchu. Ako pritom uvádza portál Auto Zeitung, aj vlani tieto hodnoty prekročilo až 37 nemeckých miest a čoskoro pribudne asi 29 ďalších, kde sa meralo manuálne.

Mestá ako Berlín, Mníchov či Stuttgart chceli situáciu riešiť plošnými zákazmi – vytvorením zón, kam by staršie dieselové vozidlá nemali prístup. Úmysel im však prekazili súdne rozhodnutia. Spolkový správny súd v Lipsku napríklad trvá na tom, aby sa to robilo postupne a s ohľadom na situáciu. Ako prvé by to malo postihnúť staršie diesle s normou po Euro 4 a novšie s Euro 5 až po septembri 2019.

Keďže rýchle celoplošné riešenie neprichádza do úvahy, mestá sa rozhodli robiť to po svojom. Berlín uvažuje, že by sa striktným zákazom pre naftové autá zatiaľ vyhol. Ako náhradu vidí plán, v rámci ktorého by podporoval elektromobilitu, zavedenie zón s povolenou rýchlosťou 30 km/h či lepšie nastavenie semaforov a parkovania. Hamburg, druhé najväčšie mesto v Nemecku, chce do roku 2025 znížiť všetky škodliviny v ovzduší na povolenú normu. Jedným z opatrení je i spomenutý zákaz v Altone.

Zmeny prichádzajú v čase, keď v Nemecku rapídne klesá záujem o autá s naftovým pohonom. Zaujímavé však je, že tie nové Hamburg nezavrhol. Podľa najväčšieho automobilového predajcu v krajine Mobile.de vedie rebríček najpredávanejších áut v tomto meste práve päť dieselových áut a predávajú sa dokonca rýchlejšie ako predtým.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Hamburg #emisie áut #naftové autá #diesely #zákaz vjazdu
Články podľa značiek