Elektromobily: Koľko servisov kvôli nim skrachuje? Možno až tretina!

Príchod elektromobilov znamená najväčšiu revolúciu v dejinách motorizmu. Jej dôsledky si zatiaľ nevieme celkom predstaviť. Týkať sa to môže aj služieb. Napríklad tých, ktoré poskytujú autoservisy. Bude ich toľko treba, ak sú elektrické autá jednoduchšie, spoľahlivejšie a menej náročné na údržbu?

06.06.2018 12:00
debata (61)
Kým zákazníci budú zo spoľahlivosti a... Foto: Nissan
Nissan Leaf - servis Kým zákazníci budú zo spoľahlivosti a jednoduchosti elektromobilov profitovať, pre servisy to znamená menej príležitostí, ako zarobiť.

Elektromobilita je zatiaľ veľkou neznámou. Masívny prechod zo spaľovacích motorov na tie elektrické je však za dverami. Čo všetko to prinesie? Prispôsobiť sa budú musieť výrobcovia vozidiel, producenti akumulátorov, infraštruktúra aj celý energetický priemysel či ťažba potrebných materiálov. Sú tu však ešte aj služby, napríklad premena čerpacích staníc na nabíjacie a tiež oblasť servisnej starostlivosti. Práve na ňu sa pozrela holandská asociácia Bovag, ktorá od roku 1930 združuje automobilových predajcov, poskytovateľov servisov, požičovne áut, ale aj zástupcov čerpacích staníc.

Bovag tvrdí, že elektromobily spôsobia v blízkej budúcnosti servisom poriadne vrásky na čele. Podľa tejto asociácie totiž elektrické autá vyžadujú v porovnaní s konvenčnými len polovičnú údržbu. Prečo? Sú jednoduchšie a majú menej pohyblivých súčiastok, takže sa budú aj menej kaziť. Minulosťou sa stane výmena filtrov, rozvodov či olejových náplní. A menej bude treba aj náhradných dielcov. Pre zákazníkov je to nepochybne dobrá správa, pre servisy však nie. Menej porúch a menej údržby znamená totiž menej príležitostí, ako na servisných službách zarobiť.

Bude ich teda toľko treba? Bovag počíta s troma scenármi. V strednom by do roku 2025 mala byť štvrtina všetkých nových áut vybavená čisto elektrickým pohonom. To by znamenalo, že na elektrinu bude jazdiť zhruba päť percent všetkých áut. O päť rokov neskôr by sa však mal podiel elektromobilov na nových registráciách vyšplhať až na tri štvrtiny, čo by znamenalo, že budú tvoriť 18 % autoparku. Len pre zaujímavosť spomeňme, že dnes pokrývajú batériové vozidlá iba jedno percento. Ak teda dôjde k ich osemnásťnásobnému nárastu, budú mať servisy vážny problém.

Asociácia predpokladá, že to bude znamenať krach 31 % zo všetkých prevádzok, zvlášť tých, ktoré sa špecializujú na údržbu a opravy nových vozidiel s vekom do šiestich rokov. Je síce možné, že nástup elektromobilov bude pomalší, ale aj pri tomto „optimistickom“ scenári má podľa Bovagu skončiť rovná štvrtina poskytovateľov servisu. A ak bude elektrifikácia rýchlejšia, mohla by sa dotknúť dokonca až 36 %. To znamená, že viac ako štvrtina autoservisov by skončila a ich zamestnanci sa museli preorientovať na celkom inú prácu.

Či sa tak stane, ukáže až budúcnosť. Ľudstvo sa podobným zmenám muselo prispôsobiť už viackrát. Bezbolestné to však určite nebude, pretože elektrická revolúcia prichádza podstatne rýchlejšie ako napríklad tá priemyselná.

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily
Články podľa značiek