Mazda 3: Nová generácia tento rok. A s úžasným motorom Skyactiv-X

Mazda 3 novej generácie by sa mala predstaviť na autosalóne v Los Angeles. Ostane verná športovému ladeniu a dostane revolučný 4-valec s homogénnym spaľovaním. V Európe však nezanevrie ani na diesel.

07.06.2018 16:00
debata (3)
Nová Mazda 3 bude silne inšpirovaná konceptom... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2018 skica Nová Mazda 3 bude silne inšpirovaná konceptom hatchbacku Kai, ktorý sa ukázal vlani na autosalóne v Tokiu.

Novú Mazdu 3 mnohí očakávali už na jarnom autosalóne v Ženeve. No jej premiéra prebehne až koncom roka na americkej pôde. Trpezlivosť sa však oplatí. Príde totiž so svetovou technologickou premiérou. Ale pekne po poriadku. Nová generácia dostane celkom novú platformu Skyactiv Vehicle Architecture, ktorá má Mazde 3 priniesť precízne jazdné vlastnosti, nižšiu hmotnosť a nízku polohu za volantom. Športový duch „jinba Ittaj“, ktorý vyjadruje spätosť jazdca s koňom, teda trojke určite ostane.

Dizajn nebude mať ďaleko od štúdie Mazda Kai, ktorú ukázala japonská automobilka vlani na autosalóne v Tokiu. Potvrdzujú to prvé oficiálne skice. Základom štylistického jazyka Kodo je jednoduchosť a harmónia. Očakávať môžeme dlhú prednú kapotu, negatívny sklon masky a kabínu posunutú čo najviac vzad. Ani rozmery by nemali byť veľmi vzdialené konceptu, ktorý mal rázvor náprav 2 750 mm, čo je o 50 viac, ako má súčasná generácia. Zároveň bol ale o 45 mm kratší (4 20 mm) a o 60 mm širší (1 855 mm).

Základom trojky bude nová platforma Skyactiv... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2018 skica Základom trojky bude nová platforma Skyactiv Vehicle Architecture, ktorá má priniesť precízne jazdné vlastnosti a nízku polohu za volantom.

To najdôležitejšie sa však skrýva pod kabátom. Mazda 3 bude totiž prvým sériovým autom na svete s motorom, ktorý dokáže využiť výhody homogénneho spaľovania SPCCI. Benzínový kompresorom preplňovaný 4-valec 2,0 Skyactiv-X si pri nižšom zaťažení požičia princíp vznetového motora, keď zapáli extrémne chudobnú zmes (30 : 1 až 50 : 1) bez iskry, len kompresiou. Naopak, pri vyššom zaťažení použije zážihový cyklus, aby nedochádzalo k detonačnému horeniu. Preto motoru ostanú sviečky.

Výsledkom má byť výkon benzínového motora s úspornosťou diesela. Šušká sa, že agregát Skyactiv-X má mať 138 kW a 230 Nm krútiaceho momentu. Spotreba by v reálnej premávke mala klesnúť asi o 14 %. Skyactiv-X sa však do novej Mazdy 3 chystá až neskôr. Najprv dostane klasické motory, a čo je dobrou správou pre Európu, aj diesel. Veď len pred pár dňami predstavila Mazda naftovú novinku. Štvorvalec 1,8 Skyactiv-D bude mať premiéru v modernizovanej Mazde CX-3, kde je naladený na 85 kW a 270 Nm krútiaceho momentu. V novej trojke by však mohol mať vyšší výkon.

Viac sa vraj dozvieme už na septembrovom autosalóne v Paríži, teda ešte pred ostrou premiérou v Los Angeles.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Mazda 3
Články podľa značiek