Volkswagenu hrozia odstávky. Je v emisnom zajatí

Nová norma merania emisií vytvára na výrobcov áut obrovský tlak. Mnohí z nich sa nestačia prispôsobiť. Platí to aj pre najväčšiu automobilku VW. V súvislosti s homologizáciou verzií podľa procedúry WLTP bude musieť na jeseň zastaviť výrobu viacerých modelov.

08.06.2018 19:00
debata
Ak Volkswagen nestihne homologizovať do... Foto: Volkswagen
VW - výroba Wolfsburg Ak Volkswagen nestihne homologizovať do septembra všetky modelové verzie svojich áut, nebude ich môcť pustiť na trh. Už dnes sa mu hromadia v skladoch zásoby.
Prísnejšia procedúra merania spotreby a emisií WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) robí v automobilovom priemysle poriadny prievan. Platí síce už od vlaňajšieho septembra, ale až od toho budúceho sa bude týkať všetkých nových áut, ktoré sa chystajú k zákazníkom. Teda aj tých, ktoré boli homologizované skôr podľa staršej normy NEDC. Automobilky tento proces nestíhajú. Ako príklad môžeme uviesť Porsche, ktoré si momentálne nekúpite. S výnimkou skladových zásob. A do podobnej šlamastiky sa dostáva aj materská značka Volkswagen.

Najväčšej automobilke Európy hrozia v súvislosti s tým výrobné odstávky. Jednoducho autá, ku ktorým nebudú k dispozícii údaje podľa novej normy, nesmú zamieriť k zákazníkom. Je ich obrovské množstvo, pretože homologizovať treba každú jednu verziu. Prechod na WLTP síce šéf Volkswagenu Herbert Diess označil diplomaticky za výzvu, ale situácia je vážna. „Len v rámci značky VW musíme vo veľmi krátkom čase preveriť viac ako 200 modelových variantov. Pritom je nová procedúra zložitejšia a trvá dlhšie. Objem práce je až štvornásobný,“ uviedol Diess.

Výsledkom je, že hoci testovacie kapacity koncernu pracujú na plné obrátky, prakticky 24 hodín denne, aj tak nie sú dostatočné a na skladoch sa hromadia zásoby vyrobených, no nepredajných áut. V auguste a v septembri preto Volkswagen plánuje vo svojom hlavnom závode vo Wolfsburgu výrobné odstávky. „Po pracovných prázdninách budeme produkovať len tie autá, ktoré plnia nové štandardy. Postupne budú dopĺňané ďalšími s ukončenou certifikáciou. Tie súčasné musíme niekde uskladniť, a aby ich nebolo veľa, musíme počítať s odstávkami,“ povedal Diess.

Čo to znamená pre zákazníkov? Na to odpovedá Frank Welsch, šéf vývoja Volkswagenu. „Niektoré motory nebudú mesiac či dva k dispozícii. Máme pre ne pripravené riešenie, ale nemali sme kapacity na absolvovanie testov. V niektorých autách teda nebudú k dispozícii pôvodne ponúkané pohonné jednotky.“ Z liniek materskej fabriky schádzajú pritom kľúčové modely, najmä Golf a Tiguan. Okrem toho hrozí, že ak sa značke nepodarí udržať podľa novej metodiky, ktorá má bližšie k realite, emisné limity, bude musieť za každý nadlimitný gram CO2 platiť pokuty.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Wolfsburg #VW #výroba áut
Články podľa značiek