
Najväčšej automobilke Európy hrozia v súvislosti s tým výrobné odstávky. Jednoducho autá, ku ktorým nebudú k dispozícii údaje podľa novej normy, nesmú zamieriť k zákazníkom. Je ich obrovské množstvo, pretože homologizovať treba každú jednu verziu. Prechod na WLTP síce šéf Volkswagenu Herbert Diess označil diplomaticky za výzvu, ale situácia je vážna. „Len v rámci značky VW musíme vo veľmi krátkom čase preveriť viac ako 200 modelových variantov. Pritom je nová procedúra zložitejšia a trvá dlhšie. Objem práce je až štvornásobný,“ uviedol Diess.
Výsledkom je, že hoci testovacie kapacity koncernu pracujú na plné obrátky, prakticky 24 hodín denne, aj tak nie sú dostatočné a na skladoch sa hromadia zásoby vyrobených, no nepredajných áut. V auguste a v septembri preto Volkswagen plánuje vo svojom hlavnom závode vo Wolfsburgu výrobné odstávky. „Po pracovných prázdninách budeme produkovať len tie autá, ktoré plnia nové štandardy. Postupne budú dopĺňané ďalšími s ukončenou certifikáciou. Tie súčasné musíme niekde uskladniť, a aby ich nebolo veľa, musíme počítať s odstávkami,“ povedal Diess.
Čo to znamená pre zákazníkov? Na to odpovedá Frank Welsch, šéf vývoja Volkswagenu. „Niektoré motory nebudú mesiac či dva k dispozícii. Máme pre ne pripravené riešenie, ale nemali sme kapacity na absolvovanie testov. V niektorých autách teda nebudú k dispozícii pôvodne ponúkané pohonné jednotky.“ Z liniek materskej fabriky schádzajú pritom kľúčové modely, najmä Golf a Tiguan. Okrem toho hrozí, že ak sa značke nepodarí udržať podľa novej metodiky, ktorá má bližšie k realite, emisné limity, bude musieť za každý nadlimitný gram CO2 platiť pokuty.