Americký spotrebiteľský magazín Consumer Reports nedávno hodnotil elektromobil Tesla 3, na ktorý čaká viac ako pol milióna zákazníkov. Hoci elektrickému modelu strednej triedy priznal množstvo kvalít, zarazil ho slabý účinok bŕzd. A to natoľko, že zákazníkom neodporučil vozidlo kupovať. Skúška bŕzd pritom prebehla štandardným spôsobom, a to zabrzdením z rýchlosti 60 míľ za hodinu, čo je približne 97 km/h.
Výsledných 46,3 metra brzdnej dráhy doslova šokovalo testovacích jazdcov. Tí konštatovali, že na kratšej vzdialenosti zabrzdí aj ťažký pikap Ford F-150. Tesla na kritiku reagovala konštatovaním, že na účinok vplývajú aj vonkajšie faktory ako počasie, teplota a kvalita asfaltu. Podľa hovorcu automobilky dosiahol Model 3 v interných testoch brzdnú dráhu 40,5 metra. Povinným „výhovorkám“ urobil koniec samotný šéf Elon Musk, ktorý prisľúbil, že problém vyrieši. A aj sa tak stalo.
Kuriózne však je, že postihnuté vozidlá nemuseli ísť kvôli tomu do servisov. Tesla uskutočnila upgrade riadiacej jednotky bŕzd na diaľku cez internet. A zdá sa, že to funguje. Ten istý magazín test zopakoval a akoby mávnutím čarovného prútika došlo k skráteniu brzdnej dráhy z tej istej rýchlosti na 40,5 metra, teda takmer o šesť metrov! Zaskočený bol z toho aj testovací jazdec Jake Fisher, reportér Consumer Reports.
„Túto prácu robím už 19 rokov a v živote som nevidel také dramatické zlepšenie vďaka bezdrôtovej úprave,“ konštatoval. Ako je to možné? Do úvahy pripadajú dva scenáre. Prvým je zmenena kalibrácie ESP, ktorá dovolí brzdám využiť viac brzdnej sily až na hranici preklzu, a druhým úprava rekuperácie brzdnej energie. Teda že sa mechanické brzdy dostanú k slovu skôr ako brzdný moment elektromotora, ktorý sa snaží v počiatočnej fáze vygenerovať čo najviac energie.
Výsledky boli také presvedčivé, že Consumer Reports stiahol svoje pôvodné výhrady k brzdám Tesly 3. Na druhej strane sa však i tak nemá automobilka čím chváliť. Viac ako 40 metrov brzdnej dráhy je totiž stále podpriemerná hodnota v porovnaní s konvenčnou konkurenciou.