Nemci otestujú trolejové diaľnice pre kamióny. Majú e-Highway budúcnosť?

14.06.2018 12:00

V Kalifornii či vo Švédsku už jazdia na vybraných úsekoch takzvaných e-Highway hybridné kamióny. Energiu čerpajú na upravenej diaľnici z trolejového vedenia. A teraz sa pridáva Nemecko. Hybridné ťahače dodá Scania.

Hybridné kamióny Scania sú okrem spaľovacích...
Hybridné kamióny Scania sú okrem spaľovacích motorov vybavené elektromotormi napájanými z trolejového vedenia. Potrebujú už len elektrifikované diaľnice. Autor: Scania

Na svete sú prvé prototypy elektrických kamiónov Tesla Semi či ťahačov Nikola One a Toyota Portal, vybavených palivovými článkami. Táto technológia má však do série a masového rozšírenia ešte pomerne ďaleko. Problémom je riedka sieť nabíjacích či vodíkových staníc a krátky dojazd. Kalifornia či Švédsko skúšajú čosi jednoduchšie. Vybudovali takzvané e-Highway, čo sú diaľnice vybavené trolejovým vedením. Práve z neho čerpajú hybridné nákladné autá elektrickú energiu na pohon.

Kamión po príchode na diaľnicu jednoducho vysunie pantograf a do hry zapojí elektromotory. Ak diaľnicu opustí, opäť aktivuje klasický spaľovací motor. Týmto spôsobom by mohla nákladná doprava pomerne jednoducho zredukovať škodlivé emisie o 80 až 90 %. Ku Kalifornii a Švédsku sa teraz za pomoci Scanie a Siemensu pridá Nemecko. Aj preto projekt podporuje samotná nemecká vláda. V priebehu rokov 2019 a 2020 tak vzniknú tri testovacie úseky e-Highway.

Nová technológia dokáže zredukovať škodlivé...
Nová technológia dokáže zredukovať škodlivé emisie až o 90 %. Autor: Scania

Prvý vznikne v oblasti Schleswigu-Holsteinu na diaľnici A1 blízko prístavného mesta Lübeck. Druhý je naplánovaný v Hesensku na diaľnici A5 južne od Frankfurtu nad Mohanom a tretí v Bádensku-Württembersku na ceste B462. V prvej fáze projektu dodá Scania dva hybridné prototypy s rôznymi pohonnými jednotkami. Prvý dostane akumulátory s kapacitou 15 kWh a druhý s podstatne vyššou kapacitou, čo by znamenalo možnosť operovať s elektrickým pohonom aj mimo elektrifikovaných diaľnic.

V Nemecku bude Scania hľadať optimálnu koncepciu hnacieho ústrojenstva, riadenia energií, hybridného prenosu, životnosti akumulátorov a ich chladenia. V elektrifikovaných diaľniciach vidí jednu z nádejných ciest pre udržateľnosť nákladnej dopravy. „Elektrifikácia áut sa vyvíja veľmi rýchlo a vďaka dopadu na životné prostredie a náklady bude hrať dôležitú úlohu pri prechode na prepravné systémy bez fosílnych palív,“ povedal na konto projektu Claes Erixon, viceprezident výskumu a vývoja Scanie.

Scania -
		hybridné
		kamióny
Scania -
		hybridné
		kamióny
+1Scania - hybridné
		kamióny

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Scania #Nemecko #kamióny #e-Highway
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk