Mercedes-Benz A: Nový sedan je aerodynamickým kráľom planéty!

V Stuttgarte majú byť na čo pyšní. Nový sedan triedy A dosiahol najnižší koeficient aerodynamického odporu vzduchu v histórii sériovej automobilovej produkcie. Žezlo pritom prevzal po svojom predchodcovi – triede CLA.

27.07.2018 18:00
debata
Práce na aerodynamickej optimalizácii... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Sedan - 2018 Práce na aerodynamickej optimalizácii prebiehali v aerodynamickom tuneli v Sindelfingene aj pomocou počítačových simulácií CAE.

Triedu A v podobe sedanu si síce v Európe zatiaľ nekúpite, ale v Číne už čoskoro dorazí k prvým zákazníkom. A má sa čím pýšiť. Hoci súčasná móda SUV aerodynamike neprospieva, v Stuttgarte na ňu rozhodne nezabudli. A podaril sa im husársky kúsok. Nový najmenší sedan v portfóliu je svetovým rekordérom práve v tejto disciplíne. Jeho koeficient čelného odporu vzduchu má hodnotu Cw 0,22 pri čelnej ploche 2,19 štvorcového metra, čo je najmenej v histórii sériových áut.

Dostať sa na túto extrémnu hodnotu nebolo jednoduché. Konštruktéri museli venovať pozornosť každému detailu. Pomohlo nielen zmenšenie čelnej plochy, ale aj optimalizované prúdenie vzduchu v oblasti kolies, kompletné zakrytie podvozka a utesnenie štrbín medzi karosériou a svetlami aj medzi jednotlivými dielmi karosérie. Nový rekordér pritom prevzal žezlo od svojho blízkeho súrodenca – švordverového kupé CLA, ktoré je derivátom tretej generácie áčka. Porazil ho o jednu stotinku.

Sympatické je, že napriek úžasnej aerodynamike... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz A Sedan - 2018 Sympatické je, že napriek úžasnej aerodynamike nepôsobí nový sedan nijako futuristicky. Má dokonca klasické spätné zrkadlá a kľučky dverí vystupujúce z obrysu karosérie.

Automobilka pripomína, že aerodynamika nie je len o číslach. Úžitok z nej majú samotní užívatelia. Nízky odpor totiž znamená nižšiu spotrebu paliva a menší aerodynamický hluk. Pritom má nový sedan klasické spätné zrkadlá aj kľučky dverí, ktoré vystupujú z obrysu karosérie. Má teda stále rezervy. Sympatické je, že nepôsobí nijako futuristicky a v porovnaní s CLA ponúkne dokonca viac priestoru. Týkať sa to bude aj nás Európanov, keďže na budúci rok dorazí stuttgartská novinka na starý kontinent.

Bude však trochu odlišná, keďže v Číne vyhovel Mercedes-Benz obľube predĺžených verzií sedanov a trojpriestorové áčko uviedol hneď s rázvorom natiahnutým o 60 mm, na konečných 2 789. Európska špecifikácia bude mať kolesá od seba vzdialené podľa vzoru hatchbacku, teda presne 2 729 mm.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz A #aerodynamika #Mercedes-Benz A Sedan
Články podľa značiek