PPM: Najhorších predajcov má Tesla. Najlepších Audi

Spoločnosť Pied Piper Management Company zostavuje v USA pravidelne rebríček kvality služieb predajcov áut. Tesla, ktorú jej zákazníci doslova milujú, sa prepadla až na samé dno. Ale chváliť čím sa nemá ani Genesis, Porsche či Alfa Romeo.

08.08.2018 12:00
debata (1)
Najhoršie služby poskytuje autorská predajná... Foto: Tesla
Tesla - predajňa Najhoršie služby poskytuje autorská predajná sieť Tesly. Jej predajcovia sa nesnažia. A vlastne ani nemusia. Dopyt prevyšuje ponuku. Ak by mali díleri k dispozícii niekoľkonásobok vozidiel, než majú, aj tak by ich hneď predali.

Aj tento rok vydala spoločnosť Pied Piper Management rebríček kvality automobilových predajcov. Zaradila doň 34 automobilových značiek pôsobiacich v USA, pričom test prebiehal v 3 466 díler­stvách. To nie je málo. Hlavnou metódou testu kvality služieb je takzvaný „Mystery shoping“, teda fingovaný nákup, kde sú zákazníci v skutočnosti „kontrolórmi“. Jeho výsledkom je štúdia Pied Piper Prospect Satisfaction Index. Nastrčení zákazníci hodnotia množstvo stránok, ktoré súvisia s predajom áut. Od samotného dizajnu predajne až po ochotu a erudovanosť personálu.

Tento rok dopadlo najlepšie Audi s indexom 110. Podľa analytickej spoločnosti sú predajcovia tejto značky najzodpovednejší. Pýtajú sa na to, ako chce zákazník vozidlo využívať a pomôžu mu vybrať správny model. Majú presné informácie o svojej ponuke a dokážu ju porovnávať s konkurenciou. Zároveň upozornia na prednosti. Ďalším bonusom Audi je prehľadnosť jeho webových stránok a mobilných aplikácií súvisiacich s predajom a dokonca makety niektorých technológií priamo v predajniach, ktoré dokumentujú to, čo býva skryté pred zrakom.

Ako dopadli predajné siete v prieskume kvality
PPI - prieskum kvality služieb predajcov áut Foto: PPI
PPI - prieskum kvality služieb predajcov áut PPI - prieskum kvality služieb predajcov áut

Dobre si viedli aj Lexus, Toyota, Mercedes-Benz či Infiniti, hoci posledná z menovaných značiek si medziročne pohoršila. Naopak, veľkým prekvapením je posledná priečka pre amerického výrobcu prémiových elektromobilov. V prieskume sa konštatuje, že špičkové služby poskytuje len jeden zo štyroch predajcov. Tí ostatní sa príliš nesnažia, aj keď majú o produktoch potrebné znalosti. Sú tiež slabí v poskytovaní informácií o službách, najmä v oblasti výkupu starších vozidiel. Fran O'Hagan, zakladateľ Pied Piper Management, označil dílerov Tesly doslova za „múzejných kurátorov“.

To je celkom v protiklade s imidžom produktov Tesly, ktoré sa chvália najpokrokovejšími technológiami. Tesla dosiahla index len 89, čo je obrovský rozdiel aj v porovnaní s Genesisom, Porsche či Alfou Romeo, teda značkami z úplného chvosta rebríčka. Na obranu Genesisu treba povedať, že ešte len buduje exkluzívnu sieť a učí svojich predajcov predávať drahé luxusné produkty. Jednoducho, nedocenil nutnosť odlišného prístupu k zákazníkom mainstreamových Hyundaiov a prémiových Genesisov. Pri Porsche sa slabá úroveň vysvetľuje ťažko.

Díleri Audi sa venujú zákazníkom najlepšie zo... Foto: Audi
Audi - predajňa Díleri Audi sa venujú zákazníkom najlepšie zo všetkých značiek.

Fran O'Hagan tiež upozorňuje, že časy sa menia rýchlym tempom a s ním aj zákazníci. „Kým v minulosti ľudia prichádzali do showroomov bez toho, aby vedeli, čo vlastne chcú, dnes má množstvo zákazníkov veľmi presnú predstavu o svojich potrebách a do podrobnosti poznajú výbavu aj technické údaje vozidiel, o ktoré majú záujem. To všetko ešte predtým, než vstúpia do predajne.“ V podstate sa len potrebujú presvedčiť o správnosti svojho výberu. A asi to platí aj o Tesle. Jednoducho, jej predajcovia sa nemusia vôbec snažiť.

Tak či tak nedokáže kalifornská spoločnosť uspokojiť dopyt, ktorý ďaleko prevyšuje jej súčasné produkčné možnosti. Na Model 3 čakajú státisíce zákazníkov, ktorí už zložili zálohu, no len zlomok z nich už Teslu 3 vlastní. Je tiež možné, že kritériá prieskumu spoločnosti Pied Piper Management Company sú nastavené skôr na tradičný predaj ako na Teslu, ktorá sa snaží omnoho viac využívať na marketing a komunikáciu sociálne siete a virtuálny priestor.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #Pied Piper Management Company
Články podľa značiek