Fiat Punto: Z hitu je dnes prepadák. Legenda končí bez nástupcu!

10.08.2018 18:00

Je to, akoby Volkswagen zastavil výrobu Golfu. Presne to sa však stalo po 25 rokoch Fiatu Punto. Legende, ktorá patrila k najpredávanejším autám Európy. Odchádza potichu a bez nástupcu. Škoda.

Fiat Punto nahradil v roku 1993 starnúce Uno....
Fiat Punto nahradil v roku 1993 starnúce Uno. Vznikol na čistom hárku papiera a o jeho svieži dizajn sa postaral Giorgetto Giugiaro. K pozícii bestsellera mu pomohol zisk titulu Car of the Year 1995. Autor: Fiat Punto

Punto nahradilo v roku 1993 Fiat Uno a hneď zažiarilo tým najžiarivejším spôsobom. Porota európskych novinárov ho ovenčila titulom Car of the Year 1995. Mala na to niekoľko dôvodov. Fiat, ktorý v tom čase čosi znamenal, priviedol na svet moderné a priestranné auto s dizajnom od Giorgetta Giugiara. Do oka vám tento troj- a päťdverový hatchback s dĺžkou 3 760 a rázvorom náprav 2 450 mm padol najmä vďaka vertikálne umiestneným zadným svetlám. Výnimkou bol len kabriolet navrhnutý a vyrábaný u Bertoneho. Punto dominovalo nad konkurenciu modernou kontinuálnou prevodovkou CVT či malým turbomotorom s objemom 1,4 litra vo verzii GT. Punto Sporting zas poháňala atmosférická jednašestka.

Najprv veľká sláva

Odborná jury ankety auta roka sa trafila do vkusu zákazníkov, keďže z Punta sa stal okamžite európsky hit. Taký veľký, že v roku 1997 oskalpovalo v predajoch štvrtú generáciu ikonického Golfu, keď zaznamenalo 581 070 regis­trácií. To sa dodnes podarilo len štyrom autám. V roku 1999, po 3,7 milióna vyrobených kusoch, prišla na svet druhá, podstatne hranatejšia generácia, už z dizajnérskeho centra Fiatu. Pôvab prvej jej síce chýbal, ale zákazníci sa do predajní stále hrnuli. Trojdverová verzia sa tvárila podstatne športovejšie. Kabriolet, na ktorý si robil chúťky Pininfarina, sa presadiť do série nepodarilo. Až do roku 2001 prekračovalo Punto polmiliónovú odbytovú hranicu.

Druhú generáciu Punta z roku 1999 si Fiat...
Druhú generáciu Punta z roku 1999 si Fiat navrhol vo vlastnom štylistickom centre. Nebola taká pekná ako tá prvá, ale predávala sa stále dobre. Autor: Fiat Punto

V roku 2003 hlásil Fiat päť miliónov vyrobených kusov. Punto už vtedy disponovalo napríklad moderným dieselovým motorom 1,3 MultiJet a v roku 2005 pokorilo hranicu šiestich miliónov. Presne vtedy dorazila na trh tretia generácia s pozmeneným názvom Grande Punto. To aj preto, že tá predošlá ostala na linkách ako Punto Classic. Bol o ňu stále záujem, tak prečo ju vyradiť z ponuky. Dostala sa dokonca na licenčné linky srbskej Zastavy ako Zastava 10. Punto III bolo vyvíjané spoločne s koncernom General Motors. Preto malo rovnakú platformu s vtedajším Opelom Corsa. Dizajn od Giugiara však vštepil Puntu autonómny štýl. Pôsobilo podstatne dospelejšie a krajšie. Prednou maskou dokonca evokovalo Maserati.

Predaje stále padali

Obe verzie prerástli štvormetrovú hranicu. Neskôr sa pridal derivát od Abarthu. Predaje však nedosahovali úroveň predošlých generácií. V roku 2006 padlo Punto k hranici 400 000 kusov a potom ju už nikdy neprekročilo. Fiat sa snažil oživiť záujem modernizáciou v roku 2009, keď Grande Punto premenoval na Punto Evo. Dostalo nielen novú masku s prvkami legendárnej päťstovky a celkom novú palubnú dosku, ale najmä revolučné benzínové motory MultiAir s elektro-hydraulicky ovládanými sacími ventilmi. Odbytu to ale nepomohlo. V roku 2011 sa pre Punto Evo rozhodlo len 220 000 zákazníkov. Fiat preto opäť inovoval.

Najkrajším Puntom bolo Grande Punto z roku...
Najkrajším Puntom bolo Grande Punto z roku 2005, opäť z pera štúdia Italdesign. Stálo na spoločnej platforme s Opelom Corsa. Napriek mnohým kvalitám u zákazníkov príliš nebodovalo. Autor: Fiat Punto

V tomto roku sa vrátil k tradičnému názvu Punto bez akýchkoľvek prívlastkov a facelift rozšíril o ponuku nových motorov, najmä dvojvalca 0,9 TwinAir a tiež o verzie spaľujúce LPG či CNG. Opäť tým tak trochu predbehol dobu, no v tom čase už mala účinné zbrane aj konkurencia, a navyše trh ovplyvnila ekonomická kríza. Registrácie padali naďalej. V roku 2013 predal Fiat ledva 100 000 kusov a nasledujúce roky išiel odbyt doslova ku dnu. Svet čakal na štvrtú generáciu, ale v Turíne si povedali, že to nemá význam. Úspech reinkarnovanej päťstovky podnietil Fiat k príchodu väčších derivátov 500L a neskôr 500X, ktorým veril viac ako Puntu.

Facelift áno, ale len pre Indiu

V roku 2014 Punto síce ešte absolvovalo jednu modernizáciu, ktorá zasiahla aj jeho dizajn, no tá bola určená výhradne pre Indiu. Podobne ako outdoorová verzia Avventura. Na niekdajší európsky bestseller sa tak pomaličky zabúdalo. V roku 2016 putovalo k zákazníkom len 62 657 kusov a o rok neskôr žalostných 49 688 kusov. V cenníku ho síce stále nájdete, ale je jasné, že časy slávy má dávno za sebou. Vie to aj Fiat a tak vypustil do sveta správu, že Punto končí. Napokon na linkách je tretia generácia neuveriteľných trinásť rokov. To je veľa aj na prestížne britské limuzíny, nieto na malý mestský hatchback. Šokujúce však je, že stále vyzerá „cool“.

V priebehu trinásťročnej kariéry absolvovalo...
V priebehu trinásťročnej kariéry absolvovalo Punto až dve rozsiahle modernizácie. V súvislosti s tým sa premenovalo na Punto Evo a neskôr sa vrátilo k pôvodnému názvu Punto. Autor: Fiat Punto

Na druhej strane už nedokáže skryť morálne opotrebenie. V nedávnych nárazových testoch Euro NCAP získalo nula hviezdičiek, ako jediné auto v histórii európskych crash testov. A to sa neodpúšťa. Takže v januári klesol predaj na 2 810 a vo februári na 2 571 kusov. Najlepšie sa Puntu tento rok darilo v júni, ale 3 899 registrácií na jeho osude nič nezmení. A čo bude ďalej? Pozíciu Punta zastúpilo reinkarnované Tipo, hoci napríklad v Brazílii je už na trhu nový hatchback Argo, dokonca aj v atraktívnej verzii HGT. Ten sa však do Európy nechystá, hoci práve on je ideovým nástupcom. Ak máte teda o Punto náhodou záujem, neváhajte. V showroomoch dopredávajú posledné vyrobené exempláre.

Podľa nedávno zosnulého šéfa kocernu FCA Sergia Marchionneho by mala Punto nahradiť až 5-dverová verzia päťstovky s názvom 500 Gardiniera, ktorá bude vychádzať z úplne novej generácie Fiatu 500, plánovaného na rok 2020. Či sa jej však podarí zopakovať kariéru Punta, ukáže až čas. Bodovať má vraj najpriestrannejším interiérom v triede.

Ako sa predávalo Punto

Rok Počet registrácií
2017 49 688
2016 62 654
2015 79 202
2014 86 955
2013 104 000
2012 135 235
2011 220 545
2010 267 248
2009 327 447
2008 279 134
2007 377 783
2006 401 625
2005 269 022
2004 328 603
2003 361 856
2002 418 118
2001 541 274
2000 550 639
1999 442 866
1998 560 554
1997 581 070
Fiat Punto - 25
		rokov
Fiat Punto - 25
		rokov
+30Fiat Punto - 25
		rokov

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Fiat Punto #Fiat
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk