Škoda Vision RS: Nástupca Rapidu dorazí do Paríža. Bude z neho Golf?

Ďalší z konceptov Škody upozorní v Paríži na skorý príchod nástupcu modelu Rapid. Zmení meno aj charakter. Prednosť dostanú emócie.

31.08.2018 19:00
debata
Koncept nového Spacebacku sa predstaví ako... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision RS Concept - 2018 Koncept nového Spacebacku sa predstaví ako ostrý hothatch. Škoda tým naznačuje, že v budúcnosti už nebude len cenovo orientovaným modelom.

Budúci rok má v Škode patriť nástupcovi modelov Rapid a Rapid Spaceback. No ešte predtým predstaví Škoda koncept, ktorý naznačí jeho smerovanie. A čakať nebudeme dlho. Ukáže sa už v októbri na autosalóne v Paríži. Prekvapením je nepochybne názov. Štúdia totiž nesie označenie Vision RS. Pritom prívlastok RS vždy patril ostrým modelom. Napríklad súťažným špeciálom 180/200 RS z roku 1974, neskôr legendárnej Škode 130 RS a v súčasnosti výkonovým vrcholom novodobej Fabie či Octavie. Tak čo robí na kapote ochutnávky novej generácie auta, ktoré doteraz reprezentovalo viac racionálnu voľbu ako emócie?

Možno ide o hru. Skratka RS totiž až nápadne pripomína názov Rapid Spaceback. A ako je známe, novinka dorazí na trh už len v tejto podobe. Rapid s karosériou liftbacku dostal červenú. Zďaleka neoslovil toľko zákazníkov, ako si automobilka predstavovala. Úspešnejší hatchback má však budúcnosť istú. A dokonca veľkolepejšiu ako doteraz. Nový „Rapid“, ktorému ostane pravdepodobne len názov Škoda Spaceback, skončí hru na model pre menej solventnú klientelu. Bude z neho skutočný hatchback nižšej strednej triedy. To aj preto, že nová Octavia narastie a vytvorí preň dostatok priestoru.

V porovnaní s minulosťou nástupca Rapidu... Foto: Škoda-Auto
Škoda Vision RS Concept - 2018 V porovnaní s minulosťou nástupca Rapidu narastie. Bude dokonca o 88 mm dlhší ako súčasný Golf.

Hybridným platformám je teda koniec. Novinka bude stáť, tak ako Octavia a Golf, na modernej platforme MQB. Naznačuje to aj parížsky koncept s veľmi dynamickým formátom. Vision RS má totiž na dĺžku 4 356, na šírku 1 810 a na výšku 1 431 mm. To znamená, že v porovnaní so súčasným Spacebackom bude o 52 mm dlhší o 104 širší, ale o 28 mm nižší. Platí to aj o rázvore náprav, ktorý sa natiahne o celých 48 mm na konečných 2 650. Takže očakávať môžeme skôr čosi ako „Octaviu hatchback“ než cenovo orientovaný model na pomedzí nižšej a nižšej strednej triedy, čosi ako český Golf. Dokonca o 88 mm dlhší!

Nad tvarmi konceptu už držal taktovku nový šéfdizajnér Škody Talian Oliver Stefani. Rešpektoval však „tvaroslovie“ Jozefa Kabaňa, ktorý za posledné roky vybrúsil Škody podľa tradície českej sklárskej výroby. Vzhľadom na športový akcent štúdie si však mohol dovoliť popustiť uzdu fantázii. Koncept sa tak predstaví ako ostrý hothatch s veľkými kolesami, nízko situovanou čiernou maskou, úzkymi trojuholníkovými reflektormi, rozmerným difúzorom či neprehliadnuteľným strešným spojlerom. Zadné svetlá vrastajú do okna výklopných piatych dverí. Chýbať nebudú ani karbónové doplnky v oblasti nárazníkov a prahov.

O technike pod kapotou zatiaľ nepadlo ani slovo. Sériový model však počíta s motormi 1,0 TSI, 1,5 TSI a na rozdiel od vynovenej Fabie, ktorá sa zbavila naftových agregátov, aj s dieselmi 1,6 TDI. Transmisiu zabezpečia 7-stupňové dvojspojkové prevodovky DSG. Otázkou ostáva, či nebude nový Spaceback v takejto podobe až príliš silným súperom ikonickému Golfu? Doteraz sa Volkswagen priamej konfrontácii vyhýbal. Preto Octavia nikdy nedostala karosériu klasického hatchbacku, hoci by to nebol žiaden technický problém. Zákazníci však po zmene DNA budú musieť pravdepodobne akceptovať aj vyššiu cenu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Concept #koncept #Škoda Rapid #Škoda Rapid Spaceback #Škoda-Auto #autosalón Paríž 2016 #Škoda Vision RS
Články podľa značiek