Európsky zväz výrobcov automobilov ACEA zverejnil augustové výsledky predajov áut v tridsiatich sledovaných európskych krajinách. Tie len potvrdili rastúci trend, ktorý sa začal v júli. Už tento mesiac v roku padali nezvyčajné čísla. Odbyt áut narástol priam zázračne o 10 %. Skutočný boom však nastal až v auguste. Môžeme hovoriť doslova o explózii. V Európe sa v ôsmom mesiaci 2018 predalo neskutočných 1 171 760 nových áut. To je v medziročnom porovnaní o 29,8 % viac ako vlani v auguste. Dôvod je jasný – nová procedúra merania spotreby WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), ktorá sa týka všetkých áut predávaných v Európe od 1. septembra 2018.
Autá, ktoré nie sú homologizované v súlade s touto normou, jednoducho nie je možné prihlásiť. Automobilky sa preto snažili zbaviť skladových zásob áut pred zlomovým dátumom ponukou veľmi atraktívnych cien, prípadne prihlásiť vozidlá na seba, aby mohli byť prevádzkované na európskych cestách. To štatistiky zdeformovalo. Vidieť to už na jednotlivých trhoch. Rekordné rasty hlási nielen Slovensko (+45,8 %) a Česká republika (+ 31,3 %), ale napríklad aj Belgicko (+ 53 %) alebo Rumunsko (+112,9 %), Podobná rošáda sa diala medzi značkami. Trhová jednotka, Volkswagen, si polepšil o nezvyčajných 44,4 %, keď predal 147 887 áut.
Exceloval aj druhý Renault s rekordným rastom registrácií o 66,7 %, čo znamená 97 120 predaných áut. Na tretej priečke nájdeme šokujúco Audi. Áno, nemeckú prémiovú značku, ktorá si pripísala v medziročnom porovnaní 32-percentný vzostup. V rebríčku najlepších tak predbehla aj mainstreamový Ford (+ 16 %), Peugeot (+ 20 %), Opel (+ 4,5 %) či Škodu (+ 14,1 %). Ingolstatd bol tiež šikovnejší ako jeho najväčší nemeckí rivali. Mercedes-Benz na siedmom mieste si dokonca pohoršil o 5,9 % a BMW na desiatej priečke stúpol len o 4,3 %. Prvú desiatku uzatvára Toyota s prírastkom 18,3 %. V druhej desiatke zas šokuje Nissan (+ 46,3 %), Dacia (+ 36,5 %) a Seat (+ 72,2 %).
Isté však je, že umelo nafúknutý odbyt predstavuje bublinu, ktorá čoskoro praskne. Trh sa presýtil a značkám, ktoré využili príležitosť, následne odbyt klesne. Otázne je aj to, koľko z registrovaných vozidiel sa skutočne dostalo ku koncovým zákazníkom. Relevantnejšie čísla v rebríčkoch predajov preto uvidíme až koncom roka. Za prvých osem mesiacov je stále v čele kumulatívnych výsledkov Volkswagen pred Renaultom, Fordom, Peugeotom a Opelom. Prvú desiatku uzatvára Audi, Mercedes-Benz, BMW a česká Škoda.
Predaj áut v Európe za august
Značka | Predaj 8/2018 (ks) | Medziročný rozdiel (%) | Podiel na trhu (%) |
---|---|---|---|
1.Volkswagen | 147.887 | +44,4 | 12,6 |
2.Renault | 97.120 | +66,7 | 8,3 |
3.Audi | 65.635 | +32,0 | 5,6 |
4.Ford | 59.636 | +16,6 | 5,1 |
5.Peugeot | 59.507 | +20,0 | 5,1 |
6.Opel/Vauxhall | 56.564 | +4,1 | 4,8 |
7.Mercedes-Benz | 54.541 | –5,9 | 4,7 |
8.Škoda | 54.507 | +14,1 | 4,7 |
9.BMW | 50.893 | +4,3 | 4,3 |
10.Toyota | 50.396 | +18,3 | 4,3 |
11.Fiat | 47.593 | +22,9 | 4,1 |
12.Nissan | 44.244 | +46,3 | 3,8 |
13.Dacia | 44.009 | +36,5 | 3,8 |
14.Seat | 42.976 | +72,2 | 3,7 |
15.Citroën | 42.166 | +37,2 | 3,6 |
16.Hyundai | 41.582 | +34,6 | 3,5 |
17.Kia | 31.248 | +13,3 | 2,7 |
Predaj áut v Európe za január až august
Značka | Predaj 1–8/2018 (ks) | Medziročný rozdiel (%) | Podiel na trhu (%) |
---|---|---|---|
1.Volkswagen | 1.309.324 | +14,3 | 11,7 |
2.Renault | 819.926 | +7,4 | 7,3 |
3.Ford | 698.627 | –0,2 | 6,2 |
4.Peugeot | 680.532 | +9,9 | 6,1 |
5.Opel/Vauxhall | 619.236 | –5,1 | 5,5 |
6.Audi | 578.839 | +3,4 | 5,2 |
7.Mercedes-Benz | 570.487 | –4,5 | 5,1 |
8.BMW | 536.492 | –0,9 | 4,8 |
9.Fiat | 535.660 | –5,0 | 4,8 |
10 Škoda | 515.565 | +9,4 | 4,6 |
11.Toyota | 497.425 | +6,3 | 4,4 |
12.Citroën | 426.896 | +7,1 | 3,8 |
13.Hyundai | 378.834 | +9,8 | 3,4 |
14.Dacia | 375.307 | +16,9 | 3,4 |
15.Nissan | 374.686 | –3,4 | 3,4 |
16.Seat | 341.029 | +26,2 | 3,0 |
17.Kia | 336.216 | +5,9 | 3,0 |