Hyundai GDCI: Kórejčania pokračujú vo vývoji ‘dieselu na benzín‘

Snom všetkých motorárov je motor s homogénnym spaľovaním, teda „diesel na benzín“. Lenže k realite má ešte ďaleko. Ani agregát Skyactiv-X od Mazdy, ktorý sa chystá do výroby, nie je celkom čistým HCCI. Prelomiť históriu chce Hyundai.

02.10.2018 16:00
debata (3)
Už to vyzeralo, že vývoj motora GDCI s... Foto: Hyundai
Hyundai - motor GDCI Už to vyzeralo, že vývoj motora GDCI s homogénnym spaľovaním Hyundai zastaví. Pre vysoké náklady a drahú konštrukciu. K pokračovaniu ho však presvedčil grant od amerického ministerstva pre energie.
Motor s homogénnym spaľovaním HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), ktorý by tankoval benzín, ale k zapáleniu zmesi by došlo ako vo vznetovom motore, vyvíja viacero automobiliek. Nielen koncern General Motors či Daimler, ktorý pred pár rokmi predstavil agregát DiesOtto, ale aj kórejský Hyundai. O jeho zázračnom agregáte GDCI (Gasoline Direct Injection Compression Ignition) sme počuli už pred pár rokmi. Naposledy vlani na technologickom sympóziu. Hyundai však otvorene priznal, že tlaky vo valcoch, ktoré sú nevyhnutné pre vznietenie homogénnej zmesi vzduchu a paliva, sú enormne vysoké, čo si vyžiadalo zosilnenú konštrukciu bloku aj kľukového hriadeľa a následne viedlo k vyššej hmotnosti a cene.

Problémy mal Hyundai aj s pevnými časticami. Tie sú typické pre benzínové motory s priamym vstrekovaním, zvlášť pre tie preplňované s vysokými tlakmi a vysokou teplotou horenia. Pre motor GDCI to platilo zvlášť, keďže okrem turbodúchadla potreboval aj kompresor, zabezpečujúci vysoký tlak už v nízkych otáčkach. Do výfukového traktu tak musel pridať špeciálny filter. Hyundai preto zvažoval, či vo vývoji takejto drahej technológie vôbec pokračovať. Teraz ale prišla „živá voda“ v podobe dotácie 4,9 milióna dolárov z amerického ministerstva pre energie. A zamierila priamo do amerického výskumného centra Hyundaiu v Ann Arbor. Takže Kórejčania sa predsa len rozhodli pracovať na motore ďalej.

Tak ako motor Skyactiv-X od Mazdy, má byť proces homogénneho spaľovania, teda spaľovania, keď sa celá zmes vznieti súčasne, čím sa odstráni hranica plameňa, a tým aj nebezpečné oxidy dusíka NOx, využívaný len pri určitých režimoch zaťaženia. Zapaľovacia sviečka teda motoru predsa len zostane pre iné režimy, keď bude pracovať ako bežný zážihový agregát. Hyundai ale Mazdu s najväčšou pravdepodobnosťou nepredbehne. Vyjadril sa, že potrebuje minimálne ďalšie tri roky vývoja. Spolupracovať na projekte bude aj s univerzitou v Michigane či so spoločnosťami Phillips 66 a Delphi. Projekt je súčasťou plánu znižovania spotreby a emisií v nasledujúcich rokoch. Motor GDCI by bol potom skvelým doplnkom k elektrickým, hybridným a vodíkovým sústavám.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #HCCI #motor s homogénnym spaľovaním #GDCI #Hyundai GDCI
Články podľa značiek