Až 40 % všetkých dopravných nehôd vznikne na križovatkách. Japonská Honda s tým chce skoncovať. V meste Maryswille nasadí do prevádzky flotilu dvesto špeciálne vybavených vozidiel. To ale nestačí.
Foto: Honda
Honda - V2X komunikácia Maryswille bude prvým mestom na svete s inteligentnými križovatkami. Bez ich by vozidlá nedokázali komunikovať s infraštruktúrou.
Štatistiky sú neúprosné. V USA sa viac ako tretina zo všetkých dopravných kolízií udeje na križovatkách. A z 35 000 fatálnych pripadá na križovatky až 20 percent. Honda si myslí, že by sa s tým niečo dalo robiť. A nielen myslí. Už štyri roky pracuje na využití systému Vehicle-to everithing (V2X), ktorý teraz plánuje otestovať v štáte Ohio. Samotná elektronika auta však nestačí na to, aby takýmto nehodám zabránila. Senzory a radary totiž nevidia cez prekážky, napríklad cez steny budov. Chce to teda aj inteligentné mestá. Ako napríklad Maryswille.
Foto: Honda
Honda - V2X komunikácia Štyri kamery umiestnené v rohoch križovatky budú skenovať pohybujúce sa objekty v okruhu 100 metrov a následne tieto dáta posielať vozidlám.
„Honda si myslí, že technológia komunikácie vozidiel s infraštruktúrou je základným prvkom inteligentnejšej a bezpečnejšej dopravy a môže hrať rolu na ceste za snom o svete bez nehôd,“ povedal Ted Klaus, viceprezident strategického výskumu Hondy v USA. „Spolupráca s Maryswille nám umožní lepšie porozumieť tomu, ako môžu byť technológie V2X zdokonaľované a využité v prospech všetkých účastníkov v doprave.“ Ako to funguje? Na križovatke budú nainštalované štyri kamery, každá na jednom rohu. Tie vytvoria jednotný obraz a zaregistrujú všetky vozidlá a objekty, ktoré sú v okruhu 100 metrov.
Foto: Honda
Honda - V2X komunikácia Softvér Hondy bude schopný prijímať obraz kamier a varovať vodiča pred potenciálne nebezpečnými vozidlami či chodcami, ktorých nemôže vidieť. Napríklad preto, že sa nachádzajú za budovou.
Softvér vo vozidlách Hondy dokáže tento obraz „prečítať“ a umožní vodičovi vidieť aj to, čo sa deje za rohom. A nielen to. Systém vydá zvukové a grafické varovanie pred potenciálne nebezpečným blížiacim sa vozidlom, ktoré vodič nemôže normálne vidieť. Piktogramy potom zobrazia, či ide o osobné auto, záchranárske vozidlo, alebo napríklad o chodca. Vodič má následne dosť času na vzniknutú situáciu zareagovať. „Sme hrdí, že Honda si vybrala práve naše mesto, kde bude technológia inteligentných križovatiek testovaná a zavedená ako prvá,“ povedal na konto projektu JR Rausch starosta Maryswille.