Ešte tento mesiac spustí startup UZE Mobility v nemeckom Aachene novú službu zdieľania elektromobilov zadarmo. Nie je za tým žiaden háčik. Obchodný model vychádza z toho, že elektrickú mobilitu zaplatí reklama. Podobne ako je to na internete, keď čítate obsah bez platenia alebo keď si sťahujete mobilné aplikácie do smartfónov. Náklady nehradí užívateľ, ale zadávateľ reklamy, ktorú musíte strpieť.
Nepôjde však o bežné elektromobily. UZE Mobility využije dodávky ďalšieho úspešného stratupu Streetscooter, ktorý sa preslávil svojím „kšeftom“ s nemeckou poštou Deutsche Post. Tá kúpila celú spoločnosť a začala prevádzkovať autorsky vyvinuté elektrické dodávky, čím pripravila o zisk renomované automobilky ako Volkswagen či Mercedes-Benz. Na všetky vozidlá poskytované v novej službe umiestni UZE Mobility digitálne displeje na zobrazovanie reklamy.
Užívatelia sa potom postarajú o to, aby sa vozidlá pohybovali po meste. Reklama bude maximálne lokálna. Vďaka navigačným údajom sa totiž bude meniť podľa toho, kde sa vozidlo práve nachádza. Druhým zdrojom príjmov má byť predaj dát, ktoré UZE Mobility získa vďaka prevádzke na cestách. Záujem o tieto údaje majú napríklad miestne úrady, ktoré získajú lepší prehľad o stave komunikácií či dopravných zápchach.
V prvej vlne ponúkne UZE Mobility päťdesiat vozidiel. Úspech projektu závisí od dostatočného záujmu zo strany užívateľov. Dodávka s nákladným priestorom štyroch kubických metrov a nosnosťou 650 kg však iste príde vhod. To, že projekt bude lokálny, vyplýva aj z parametrov samotných vozidiel. Streetscooter má kapacitu batérií, ktoré stačia na dojazd len 80 km, a to maximálnou rýchlosťou 85 km/h.