XenoTrack: Toto sú nové oči autonómnych áut

Autá vybavené autonómnym riadením potrebujú množstvo senzorov. Medzi nimi aj laserový radar. Tie súčasné však nie sú celkom spoľahlivé kvôli vibráciám. Vyriešiť by to mal nový solid-state LiDAR.

02.11.2018 16:00
debata
Laserový solid-state radar nevyužíva žiadne... Foto: XenomatiX
XenomatiX - LiDAR XenoTrac Laserový solid-state radar nevyužíva žiadne pohyblivé súčiastky. A to je práve jeho najväčšia prednosť. Je totiž imúnny proti vibráciám a otrasom, ktoré sú samozrejmou súčasťou jazdy áut.

Časy, keď budú autá riadiť autopiloty, sa nezadržateľne blíži. Má to však množstvo technologických háčikov. Aby boli autonómne vozidlá bezpečné, musia byť ich technológie spoľahlivé. A to dnes celkom nie sú. V súčasnosti využívajú na zásobovanie dát riadiacej elektroniky ultrazvukové senzory, stereokamery a tiež radary (RAdio Detection And Ranging), ktoré pracujú na báze rádiových vĺn. Ďalším užitočným pomocníkom sú takzvané LiDAR-y (Light Detection And Ranging), ktoré nahrádzajú tieto vlny pulzným laserovým svetlom. V nich vidia konštruktéri autonómnych vozidiel veľký potenciál. Lenže je tu problém s ich spoľahlivosťou.

LiDAR XenoTrac vytvára takmer dokonalý... Foto: XenomatiX
XenomatiX - LiDAR XenoTrac LiDAR XenoTrac vytvára takmer dokonalý virtuálny obraz okolia vozidla.

Laserové radary obsahujú elektromechanické súčasti, náchylné na vibrácie a otrasy. Z tohto dôvodu dochádza k nepresnostiam, ktoré môžu mať pre vozidlo vybavené autopilotom fatálne dôsledky. Takýto radar by musel byť niekoľkonásobne zálohovaný, lenže to by sa cena zariadenia vyšplhala k cene samotného vozidla. Preto je snom technikov laserový radar bez pohyblivých súčiastok. Technológia má názov solid-state LiDAR a vyvíja ho spoločnosť XenomatiX. V jej podaní má názov XenoTrack a je určený špeciálne pre autonómne autá. Rozdiel medzi klasickým LiDAR-om a solid-state LiDAR-om prirovnáva spoločnosť k rozdielu medzi CD-prehrávačom citlivým na otrasy a odolným MP3 prehrávačom.

XenomatiX očakáva podstatne vyššiu spoľahlivosť a presnosť. Jeho snímač bude schopný v priebehu jedinej sekundy monitorovať až 180 000 bodov a predmety zachytiť do vzdialenosti 200 metrov vo vysokom rozlíšení. Autonómne riadenie by tak malo takmer detailný virtuálny obraz okolia, a to v reálnom čase, čo je podmienkou správneho fungovania autopilota. Spoločnosť sa domnieva, že nová technológia by mala prispieť k výraznejšiemu rozšíreniu LiDAR-ov naprieč automobilovou produkciou. Do roku 2023, teda do piatich rokov, by sa malo zastúpenie tejto optickej technológie zvýšiť asi o 60 %. Užitočné môžu byť aj čiastkovo, napríklad pre systémy adaptívnych podvozkov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #radar #LiDAR #XenomatiX #XenoTrack
Články podľa značiek