
Časy, keď budú autá riadiť autopiloty, sa nezadržateľne blíži. Má to však množstvo technologických háčikov. Aby boli autonómne vozidlá bezpečné, musia byť ich technológie spoľahlivé. A to dnes celkom nie sú. V súčasnosti využívajú na zásobovanie dát riadiacej elektroniky ultrazvukové senzory, stereokamery a tiež radary (RAdio Detection And Ranging), ktoré pracujú na báze rádiových vĺn. Ďalším užitočným pomocníkom sú takzvané LiDAR-y (Light Detection And Ranging), ktoré nahrádzajú tieto vlny pulzným laserovým svetlom. V nich vidia konštruktéri autonómnych vozidiel veľký potenciál. Lenže je tu problém s ich spoľahlivosťou.

Laserové radary obsahujú elektromechanické súčasti, náchylné na vibrácie a otrasy. Z tohto dôvodu dochádza k nepresnostiam, ktoré môžu mať pre vozidlo vybavené autopilotom fatálne dôsledky. Takýto radar by musel byť niekoľkonásobne zálohovaný, lenže to by sa cena zariadenia vyšplhala k cene samotného vozidla. Preto je snom technikov laserový radar bez pohyblivých súčiastok. Technológia má názov solid-state LiDAR a vyvíja ho spoločnosť XenomatiX. V jej podaní má názov XenoTrack a je určený špeciálne pre autonómne autá. Rozdiel medzi klasickým LiDAR-om a solid-state LiDAR-om prirovnáva spoločnosť k rozdielu medzi CD-prehrávačom citlivým na otrasy a odolným MP3 prehrávačom.
XenomatiX očakáva podstatne vyššiu spoľahlivosť a presnosť. Jeho snímač bude schopný v priebehu jedinej sekundy monitorovať až 180 000 bodov a predmety zachytiť do vzdialenosti 200 metrov vo vysokom rozlíšení. Autonómne riadenie by tak malo takmer detailný virtuálny obraz okolia, a to v reálnom čase, čo je podmienkou správneho fungovania autopilota. Spoločnosť sa domnieva, že nová technológia by mala prispieť k výraznejšiemu rozšíreniu LiDAR-ov naprieč automobilovou produkciou. Do roku 2023, teda do piatich rokov, by sa malo zastúpenie tejto optickej technológie zvýšiť asi o 60 %. Užitočné môžu byť aj čiastkovo, napríklad pre systémy adaptívnych podvozkov.