Nikola Tre: Ďalší vodíkový ťahač má zamieriť do Európy

Americká spoločnosť Nikola oznámila vývoj tretieho produktu. Po vodíkových kamiónoch One a Two pripravuje ľahší ťahač Tre. Určený by mal byť hlavne pre Európu. Zatiaľ je však v nedohľadne.

12.11.2018 16:00
debata
Nikola Tre má o čosi konvenčnejší dizajn ako... Foto: Nikola Motors
Nikola Tre - vodíkový ťahač 2018 Nikola Tre má o čosi konvenčnejší dizajn ako ťahač One, ktorý je určený na dlhé trasy na cestách USA.

Elektrina a vodík majú v budúcnosti vládnuť nielen individuálnej mobilite, ale aj v kamiónovej doprave. Poznáme projekty Tesla Semi, Thor ET-One, Toyota Portal, ale aj Nikola One a Nikola Two. A teraz konkurent Tesly predstavuje tretí potenciálny produkt. Nikola prichádza s projektom Tre. Dôvod, prečo nahradila logický anglický názov Three za názov v nórčine, je logický. Nórsko je baštou európskej elektromobility a novinka by chcela zamieriť aj na starý kontinent, Nórsko nevynímajúc.

V porovnaní s One a Two, ktoré používajú identickú vodíkovú sústavu s výkonom 736 kW a krútiacim momentom 2 712 Nm, pričom časť energie pochádza z batérií a časť z palivových článkov, má mať Nikola Tre polovičný výkon a dojazd asi 500 km. Vo vrcholovej verzii by mal byť dojazd na jedno tankovanie vodíka až 1 200 km, stále je to však menej, ako majú jeho väčší súrodenci. K dispozícii budú verzie 6×4 aj 6×2. Doplnenie nádrží by nemalo trvať viac ako 20 minút. Tak rýchlo to však nebude. Veď premiéra prototypu je naplánovaná na apríl 2019 v arizonskom Phoenixe a odovzdanie kľúčov prvým zákazníkom až na rok 2023.

Zdrojom energie budú batérie a palivové články.... Foto: Nikola Motors
Nikola Tre - vodíkový ťahač 2018 Zdrojom energie budú batérie a palivové články. Dojazd sa má pohybovať od 500 do 1 200 km.

Aj preto spoločnosť uvádza, že Nikola Tre bude vybavená autonómnym riadením na úrovni SAE 5, čo znamená, že by teoreticky nepotrebovala vodiča. Proti tomu však môže stáť legislatíva, ktorá sa do piatich rokov zásadne nezmení. Že s tým Nikola ráta, vidieť na dizajne, s relatívne klasickou kabínou pre dvojčlennú posádku. Ako sa situácia vyvinie, uvidíme v najbližších rokoch. V každom prípade však Nikola odštartuje testovaciu prevádzku vodíkových ťahačov Nikola One už na budúci rok a v roku 2020 by sa mal začať oficiálny predaj alebo prenájom za 7 000 dolárov mesačne.

Nikola tiež počíta s výstavbou 700 vodíkových čerpacích staníc naprieč USA a Kanadou. Celá sieť by mala byť hotová do desiatich rokov. Stavať chce aj v Európe. A to od roku 2022 do roku 2030. Plánovaný počet vodíkových staníc na starom kontinente je neznámy. V súčasnosti vedie Nikola súdny spor s Teslou. Dôvodom je podobnosť Tesly Semi s ťahačom Nikola One, ktorý bol predstavený o rok skôr. Nikola tak požaduje od kalifornského súpera odškodné vo výške dve miliardy dolárov, pretože predstavením Tesly Semi sa vraj Tesle podarilo výrazne navýšiť svoju trhovú hodnotu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nikola One #Nikola #Nikola Tre
Články podľa značiek