Orbis Wheels: Chcete hybrid alebo štvorkolku? Stačí vymeniť kolesá

Americká spoločnosť Orbis Wheels opäť oprášila desaťročia starý nápad s elektromotorom uloženým v kolese. Jej riešeniu však originalita nechýba.

16.11.2018 16:00
debata (2)
Z experimentálnej Hondy Civic Type-R sa po... Foto: Orbis Wheels
Orbis Wheels - Honda Civic Z experimentálnej Hondy Civic Type-R sa po montáži špeciálnych kolies stal plug-in hybrid a navyše štvorkolka.

Čo je nové na elektromotore v kolese? Vlastne nič. Patent na toto technické riešenie si dal zaregistrovať Ferdinand Porsche už v roku 1884, teda ešte o rok skôr ako Carla Benza na svoju trojkolku so spaľovacím motorom. V automobilovom priemysle s ním experimentovali viacerí výrobcovia, ale nápad sa v sériovej produkcii nikdy nepresadil. Problémom tohto riešenia je totiž vysoká hmotnosť neodpružených hmôt, čo má negatívny vplyv na jazdné vlastnosti. Jednoducho, koleso s elektromotorom je veľmi ťažké.

Elektrické koleso Ring-Driven Wheel je... Foto: Orbis Wheels
Orbis Wheels - Honda Civic Elektrické koleso Ring-Driven Wheel je originálne tým, že elektromotor sa nenachádza v náboji kolesa, a teda v jeho osi, ale na vnútornej strane disku. S kolesom je spojený cez ozubený pastorok. Vďaka tomu môže byť elektromotor ľahší, menší a vďaka prevodu poskytne dostatočný krútiaci moment.

Americká spoločnosť Orbis Wheels si však myslí, že našla kompromis. Na experimentálnej Honde Civic Type-R už testuje elektrokoleso Ring-Driven Wheel, ktoré je asi o polovicu ľahšie ako doterajšie návrhy, kde je elektromotor priamo v náboji kolesa. Jej technické riešenie spočíva v použití malého a ľahkého elektromotora s výkonom 37 kW, ktorý je odsadený od osi kolesa. Jeho pastorok zapadá do ozubenia na vnútornej strane disku. Prevodový pomer 6,2 : 1 zvyšuje krútiaci moment na potrebnú úroveň. Na vnútornej strane disku sa nachádza aj brzdový kotúč. A keďže má väčší priemer, môže byť užší a až o 60 % ľahší.

Originálne je aj umiestnenie brzdového kotúča,... Foto: Orbis Wheels
Orbis Wheels - Honda Civic Originálne je aj umiestnenie brzdového kotúča, ktorý nie je spojený s nábojom, ale s ráfikom. Má väčší priemer a vyššiu účinnosť. Pritom je až o 60 % ľahší.
Výsledkom je elektrické koleso, ktoré je relatívne ľahké, a navyše prináša brzdný účinok vyšší až o 30 %. Pre experimentálnu Hondu Civic, ktorá používa dve zadné kolesá od Orbisu, to znamená pridaný výkon 74 kW, teda rovných sto koní, a zároveň pohon 4×4, pretože prednú nápravu poháňa nezmenený preplňovaný dvojliter spojený so 6-stupňovým manuálom. Pohotovostná hmotnosť Civicu sa síce zvýšila o 82 kg, ale najväčší podiel na tom majú batérie s kapacitou 13,3 kWh, umiestnené pod zadnými sedadlami. Tie umožňujú čisto elektrický pohon do vzdialenosti asi 50 km. Takže tu máme plug-in hybrid. Montážou tejto technológie, ktorá si nevyžaduje zásadné zmeny v zavesení kolies, by sa teda mohlo stať hybridom, elektromobilom, prípadne štvorkolkou prakticky akékoľvek auto vrátane tých starších. Testovacia Honda získala aj lepšiu dynamiku. Na stovku zrýchli za rovných päť sekúnd, čo je o osem desatín lepší výsledok v porovnaní so sériovým Type-R. Spoločnosť Orbis však priznáva, že maximálnu rýchlosť pôvodného hothatchu, ktorý zvláda 250 km/h, musela zatiaľ obmedziť na približne polovicu. Ak však dostanú elektromotory spojku a budú sa môcť odpojiť, zvýšeniu maximálky nič nebráni.
Orbis Wheels - Honda Civic
Orbis Wheels - Honda Civic
+9Orbis Wheels - Honda Civic

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Honda Civic #Orbis Wheels #elektrické koleso
Články podľa značiek