Superb do Nemecka? Nie, Passat do Česka!

Je rozhodnuté. Výroba Volkswagenu Passat sa z nemeckého Emdenu presunie do českých Kvasín. Rošád však bude v koncerne VW oveľa-oveľa viac. Škoda Karoq možno skončí v Bulharsku.

19.11.2018 19:00
debata
VW Passat, vyrábaný v nemeckom Emdene, sa bude... Foto: Volkswagen
VW Passat - výroba Emden VW Passat, vyrábaný v nemeckom Emdene, sa bude musieť presunúť do Českej republiky. Vytvorí tým priestor pre produkciu elektromobilov.

Nie je to tak dávno, čo české odbory protestovali proti zámeru vyrábať Škodu Superb, teda vlajkovú loď Škody, v Nemecku. Nakoniec je všetko inak. Naopak. Koncern VW chystá z dôvodu zníženia logistických a výrobných nákladov veľkú modelovú rošádu. Svoj vplyv na nej zohrali aj plánované elektromobily. Začnime však Passatom. Dozorná rada definitívne rozhodla, že výroba Passatu sa v budúcnosti presunie do českých Kvasín, teda tam, kde dnes Škoda vyrába Superb, ale aj Škodu Kodiaq, Karoq a Seat Ateca. Passat tu bude vznikať popri Superbe a Kodiaqu.

Dva zostávajúce modely Škoda Karoq a Seat Ateca im budú musieť ustúpiť, pretože kapacita továrne v Kvasinách je plne vyťažená už dnes, a to isté platí o materskom závode v Mladej Boleslavi. Škoda preto postaví nový závod. O tom, kde továreň vyrastie, nebolo ešte rozhodnuté. V každom prípade pôjde o krajinu vo východnej Európe. Určite však nie o Slovensko, ktoré trpí nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Špekuluje sa o Maďarsku alebo Bulharsku. Modelové výrobné presuny však nesúvisia ani tak so spomínanými modelmi, ako skôr s elektrickou ofenzívou koncernu VW.

V dnešnom rodisku Passatov, nemeckom Emdene, plánuje totiž koncern vytvoriť svoju produkčnú základňu elektromobilov. Dnes nie je táto továreň dostatočne využitá, pretože klesá dopyt po strednej triede, kam patrí aj Passat, a je predpoklad, že odbyt tohto modelu bude mať naďalej klesajúcu tendenciu. Kapacita v Kvasinách mu bude preto stačiť. V Emdene spustí VW výrobu elektromobilov I.D. Prvé kusy by z tamojších liniek mali zísť v roku 2022, a to pod viacerými značkami. Pôjde o menšie elektromobily ako hatchback I.D., naplánovaný už na rok 2020.

Tento sa bude vyrábať v Cvikove spolu s ďalšími piatimi elektromobilmi troch koncernových značiek. Elektrický mikrobus I.D. Buzz zas zakotví v závode v Hannoveri, kde však pobeží aj produkcia modelov so spaľovacími motormi. Rozhodnutie koncernu VW vyrábať elektrické autá v Nemecku je však diskutabilné. Výroba elektromobilov je sama osebe mimoriadne drahá a v krajine s jednou z najvyšších priemerných miezd ešte drahšia. Pritom problémom elektromobilov je práve vysoká cena, ktorá ich znevýhodňuje v konkurenčnom bo­ji.

Volkswagen sa navyše nedávno nechal počuť, že nová generácia elektrických modelov I.D. bude cenovo dostupná. Rozhodnutie obhajuje Oliver Blume, člen predstavenstva VW Group. „Nemecké továrne sú obzvlášť vhodné pre transformáciu na výrobu elektromobilov, vzhľadom na vysokú odbornosť a kvalifikáciu našich zamestnancov. Prispôsobíme ich pre budúcnosť. To zahŕňa aj združovanie produktov rôznych značiek, aby sme dosiahli maximálnu synergiu a zníženie nákladov,“ povedal Blume.

Pripomeňme, že doteraz vyrábal Volkswagen technologicky najviac sofistikované modely v Bratislave. Z liniek v Devínskej Novej Vsi schádzal a schádza nielen elektrický VW Up, ale aj hybridný VW Tourage, Audi Q7 či hybridné Porsche Cayenne. Kapacity tohto závodu už asi neponúkajú ďalšie rezervy. Prvé Passaty by mali vzniknúť v Kvasinách v roku 2022. Otázkou však ostáva, či pôjde o Passat, tak ako ho poznáme dnes. V nemeckých médiách sa totiž len nedávno objavili informácie, že vzhľadom na klesajúci odbyt by nemusel dostať nástupcu, pôvodne plánovaného práve na rok 2022.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #Škoda Superb #VW Passat
Články podľa značiek