Global NCAP: Nárazové testy zachránili za 20 rokov desaťtisíce životov

Nárazové testy známe pod skratkou NCAP patria už dvadsať rokov k najdôveryhodnejším zdrojom informácií o bezpečnosti áut. Snaha Európskej únie o zvýšenie bezpečnosti na cestách sa postupne stala štandardom po celom svete a naďalej pomáha zachraňovať účastníkov premávky.

27.11.2018 12:00
gncap-pr Foto:
Ešte začiatkom 90. rokov minulého storočia neexistovala jednotná procedúra, ktorá bezpečnostné parametre modelov áut umožňovala porovnávať.
debata (1)

Nárazové testy známe aj pod anglickým výrazom „crashtesty“ sú dnes už samozrejmosťou. Ešte začiatkom 90. rokov minulého storočia však neexistovala jednotná procedúra, ktorá bezpečnostné parametre modelov áut umožňovala porovnávať. Výrobcovia síce uverejňovali výsledky interných nárazových testov, no ich výsledky slúžili skôr na marketing.

Všetko sa zmenilo v roku 1997, keď Európska únia zadefinovala oficiálne procedúry nárazových testov. Nové pravidlá vstúpili do platnosti o rok neskôr a ich opodstatnenosť sa následne potvrdila ich zaradením do smerníc Organizácie spojených národov. Motiváciou bol ten najlogickejší dôvod. Na cestách umieralo priveľa ľudí a zlepšenie bezpečnosti áut malo prispieť k zníženiu úmrtnosti pri dopravných nehodách.

Výrobcovia spočiatku protestovali

Po zavedení nárazových testov NCAP (New Car Assessment Programme) boli na ťahu výrobcovia automobilov. Dostali za úlohu vyvíjať vozidlá, ktoré zabezpečia väčšiu bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Archaické crashtesty, keď bolo auto poslané proti múru bez figurín vo vnútri, nahradila procedúra zodpovedajúca skutočnej situácii. Išlo o čelný náraz s 50% prekrytím v rýchlosti 50 km/h.

Postupne sa pridala skúška čelného nárazu do pohyblivej bariéry a 50% prekrytie sa upravilo na 40%, čo ešte viac zodpovedalo realite. V ďalšom kroku pribudol test nárazu do deformovateľnej prekážky a skúška odolnosti vozidiel pri bočnom náraze. Napokon sa rýchlosť pri čelnom náraze zvýšila na 60 km/h.

Aby sa motoristi vedeli lepšie orientovať vo... Foto: Global NCAP
adult dummy Aby sa motoristi vedeli lepšie orientovať vo výsledkoch nárazových testov, konzorcium NCAP vytvorilo stupnicu graficky vyjadrenú hviezdičkami.

Spotrebiteľom pomohli hviezdičky

Aby sa motoristi vedeli lepšie orientovať vo výsledkoch nárazových testov, konzorcium NCAP vytvorilo stupnicu graficky vyjadrenú hviezdičkami. Zozačiatku mohli autá získať maximálne štyri hviezdičky. Výnimkou však neboli ani modely, ktoré získali len jednu. V prvom kole testov sa v tomto duchu neslávne preslávil dnes už nevyrábaný model Rover 100.

Priemerné dve hviezdy získali v prvom kole testov Opel Corsa, Nissan Micra, Fiat Punto a Renault Clio. Spokojnejší mohli byť vo Forde a vo Volkswagene, lebo Fiesta aj Polo zaznamenali výsledky na úrovni troch hviezd. Maximálny počet štyroch hviezd sa automobilkám zdal sprvoti nedosiahnuteľný, no už o päť mesiacov od zavedenia novej metodiky ich získal model Volvo S40.

Nároky sa neustále zvyšujú

Za dvadsať rokov sa toho v automobilovom priemysle veľa zmenilo. Euro NCAP preto postupne svoje nároky zvyšuje. Dnes už autá môžu získať maximálne päť hviezdičiek. K plnému počtu je však potrebné ponúkať najnovšie bezpečnostné asistenty ako napríklad autonómne brzdenie, varovanie pred kolíziou alebo adaptívny tempomat. Nároky na technickú vyspelosť boli pred dvadsiatimi rokmi nižšie, no práve vďaka nárazovým testom sú dnes samozrejmosťou bezpečnostné prvky ako airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy, upozornenie na nezapnuté bezpečnostné pásy alebo systémy ABS a ESP.

Hlavné ciele zostávajú

Podľa štatistík zomieralo pred zavedením crashtestov na európskych cestách priemerne 45 000 ľudí ročne. Dnes je to 25 000. Hoci ide o stále vysoké číslo, pokrok je značný. Podľa odhadov sa od zavedeniu nárazových testov Euro NCAP podarilo zachrániť 78 000 ľudských životov. Zároveň sa čoraz väčší dôraz kladie na bezpečnosť slabších účastníkov premávky, ktorými sú chodci a cyklisti, čo by mohlo v budúcnosti priniesť opäť nižšie číslo v štatistike úmrtí.

Konzorcium NCAP sa postupne rozšírilo do všetkých častí sveta okrem Afriky. Za dvadsať rokov existencie nárazových skúšok bolo otestovaných približne 1 800 vozidiel a udelených viac ako 630 hodnotení. Na crashtesty sa doposiaľ minulo 160 miliónov eur. V súčasnosti platí, že 9 z 10 áut predávaných v Európe podstúpilo crashtesty Euro NCAP.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP #nárazové testy #Global NCAP #crashtest #NCAP #GNCAP
Články podľa značiek