GM čakajú ‘samovražedné‘ škrty. Zavrie päť fabrík

Kedysi najväčší automobilový koncern planéty čaká brutálna reorganizácia. Do konca budúceho roka zavrie päť tovární a skončí výrobu viacerých modelov bez priamych nástupcov. O prácu prídu tisíce ľudí.

29.11.2018 12:00
debata (3)
Do konca roka bude koncern GM vyzerať úplne... Foto: General Motors
GM - výrobný závod Hamtramck Do konca roka bude koncern GM vyzerať úplne inak ako dnes. Aspoň na pôde USA, kde sa nevyhne znižovaniu výrobných kapacít a masívnemu prepúšťaniu. Skončiť má aj bývalá technologická výkladná skriňa GM – závod v detroitskom Hamtramcku.

Americké automobilové koncerny nie sú práve v najlepšej kondícií. Ford už odštartoval veľkú modelovú rošádu, ktorú prežijú prakticky len SUV, pikapy a Mustang. FCA, teda Fiat s Chryslerom, zas hľadajú strategického partnera. A čo General Motors, ešte pred pár rokmi najväčší automobilový gigant planéty? Tak ten bude musieť podstúpiť bolestivú odtučňovaciu kúru. Do formy ho majú dostať dramatické škrty. Oznámil, že do konca budúceho roka uzavrie päť tovární a z ponuky vyradí veľkú časť modelov. Od tohto kroku si sľubuje, že už v horizonte dvoch rokov ušetrí šesť miliárd dolárov. Na čom bude ale zarábať?

Dnes je už isté, že informačný šum okolo závodu v kanadskej Oshawe nebol náhodný. Tento podnik, z ktorého liniek schádzajú modely Chevrolet Impala a Cadillac XTS, ale aj predchádzajúce generácie modelov Silverado a Sierra, zavrie GM v štvrtom štvrťroku 2019. O prácu má prísť 2 900 zamestnancov. Už 1. marca 2019 však čaká podobný osud továreň v ohijskom Lordstowne a v približne tom istom čase skončí aj výroba v detroitskom Hamtramcku, ktorý zabezpečoval produkciu Buicku LaCrosse, Chevroletu Volt, Cadillacu CT6 a Chevroletu Impala. Koncern zavrie na jar aj továreň v Baltimore na výrobu prevodoviek.

Nejde však len o uzatváranie podnikov. Je veľká pravdepodobnosť, že niektoré zo spomínaných modelov sa už na trh nikdy nevrátia. Analytici tak očakávajú, že o prácu príde minimálne 7 000 ľudí. Ďalší budú preradení na iné pozície pod podmienkou zníženia platu o 15 percent. Platy manažmentu padnú dokonca o 40 %. Prezident Donald Trump pritom ešte vlani v Ohiu sľuboval, že pracovné miesta sa vrátia. Stal sa pravý opak. Koncern poškodila obchodná vojna s Čínou, ktorá viedla k zavedeniu ciel. Len za oceľ a hliník tak americká automobilka zaplatila tento rok o miliardu dolárov viac.

Osud koncernu GM je nejasný. Orientovať sa bude na Čínu, ktorá je jeho najväčším trhom. To ale znamená zvyšovanie výrobných kapacít v Číne a nie v USA. Je preto možné, že zoznam uzavretých podnikov na domácej pôde ešte porastie. Špekuluje sa o ďalších dvoch, ktoré by mohli skončiť tiež do konca budúceho roka. Zvlášť citlivé je uzavretie podniku v Hamtramcku, kvôli ktorému koncern začiatkom osemdesiatych rokov minulého storočia zbúral 1 500 domov, a ktorý nakoniec nepriniesol ani sľubované pracovné miesta, ani vyššiu lukratívnosť mesta. Pritom bol tento projekt štedro dotovaný peniazmi daňových poplatníkov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #GM #General Motors
Články podľa značiek