TPCA: Peugeot a Citroën odídu z Kolína. Ich podiel kúpi Toyota

Spoločný podnik TPCA v českom Kolíne, kde automobilky Toyota, Peugeot a Citroën vyrábajú od roku 2005 malé mestské modely, čakajú zmeny. Partneri sa pravdepodobne rozídu. Dôvodom sú odlišné predstavy o budúcnosti.

30.11.2018 16:00
Odlišná stratégia PSA a Toyoty mieri k rozchodu... Foto: Pravda, Ivan Majerský, TPCA
TPCA - výroba Kolín Odlišná stratégia PSA a Toyoty mieri k rozchodu v spoločnom českom podniku TPCA.

Už dlhšie sa objavujú informácie o možnom konci spolupráce Toyoty, Peugeotu a Citroënu na výrobe modelov Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroënu C1. Tie od roku 2005 schádzajú z liniek spoločného závodu TPCA v českom Kolíne. V súčasnosti je v ponuke ich druhá generácia. Predaje malých mestských vozidiel však v posledných rokoch klesajú a partneri, teda Toyota a PSA, riešia, čo s tým. Je takmer isté, že známe trojičky nedostanú nástupcov, aspoň nie vo forme, akú poznáme dnes. Problémom je, že každá z automobiliek má odlišné predstavy.

Toyota vyhlásila, že namiesto Ayga zvažuje výrobu malého netradičného crossoveru, kým PSA sa prikláňa skôr na stranu malých elektromobilov, ktoré v ponuke nahradili nielen Peugeot 108 a Citroën C1, ale aj Opel Adam a Opel Karl, teda modely, ktoré medzičasom zakotvili v portfóliu francúzskeho koncernu. Také veľké rozdiely nebude možné zladiť na linkách spoločného závodu. Otázkou však ostávalo, čo s výrobným závodom, ktorý zamestnáva 2 700 ľudí a jeho ročná kapacita je dimenzovaná až na 330 000 vozidiel.

Trojičky Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1... Foto: Pravda, Ivan Majerský, TPCA
TPCA - výroba Kolín Trojičky Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 skončia v roku 2021. priamych nástupcov už nedostanú.

Teraz je vo veci o čosi jasnejšie. Spolupráca pobeží do roku 2021, keď na linkách skončia súčasné trojičky. Podľa francúzskeho Les Echos potom Toyota odkúpi od francúzskeho partnera jeho podiel v spoločnom podniku. Umožňuje to klauzula v dohode z roku 2002, ktorá dovoľuje každému z partnerov prehodnotiť svoje postavenie vzhľadom na okolnosti. „Sme v tomto procese, ale ešte sa nič nerozhodlo,“ povedal hovorca PSA pre agentúru Reuters. Podľa Les Echos by odchod PSA z TPCA dával zmysel už len preto, že kapacity tovární Opel nie sú dostatočne vyťažené.

Pre Toyotu, ktorá má veľké závody vo Veľkej Británii, by zas bolo výhodné rozšíriť po brexite svoje výrobné kapacity v EÚ. Rozchod Toyoty a PSA teda nie je výsledkom vzájomných sporov, ale len odlišných stratégií. „Vzťahy medzi nami sú perfektné,“ povedal pred časom Didier Leroy, šéf európskej divízie Toyoty. PSA a Toyota navyše plánujú posilnenie spolupráce pri výrobe ľahkých úžitkových vozidiel vo Francúzsku a v Španielsku. Dočkáme sa „Berlinga“ od Toyoty?

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Opel #Citroen #Peugeot #PSA #TPCA
Články podľa značiek