Vykúpené dieselové autá VW sa v USA vracajú na cesty. Tisíce ich ale skončí v šrote!

Začiatkom tohto roka obehli svet fotografie státisícov naftových áut, ktoré musel koncern VW odkúpiť od majiteľov a skladovať na obrích parkovacích plochách. Čo je s nimi dnes?

07.12.2018 17:00
debata (11)
Volkswagen odkúpil v USA od majiteľov... Foto: SHUTTERSTOCK, BBC
VW Dieselgate USA - parkovisko Victorville Volkswagen odkúpil v USA od majiteľov neuveriteľných 350 000 áut, ktoré boli vybavené podvodným softvérom.
Vyzeralo to priam na ekologickú katastrofu. Volkswagen musel po dohode s americkými úradmi odkúpiť spätne od majiteľov väčšinu dieselových áut, ktoré boli zasiahnuté emisným škandálom Dieselgate. Dlho nebolo jasné, aká budúcnosť tieto zánovné vozidlá, ktoré nemuseli mať viac ako dva či tri roky, čaká. Vylúčená nebola ani možnosť zošrotovania, čo by životnému prostrediu ublížilo možno ešte viac ako ich prevádzka na cestách, aj keď s podstatne vyššími emisiami oxidov dusíka (NOx), ako bolo za Atlantikom povolené.

Situácia však nakoniec nie je taká dramatická. Vyplýva to z odpovedí automobilky Volkswagen na otázky, ktoré mu položil britský Autocar. Vďaka tomu vieme, že nemecký výrobca musel od svojich amerických zákazníkov odkúpiť neuveriteľných 350 000 vozidiel so vznetovým motorom z celkových 480 000, ktorých sa kauza týkala. Parkoval ich na 37 odstavných plochách naprieč Spojenými štátmi. Po rokovaniach s americkými úradmi sa Volkswagen dohodol, že časť áut bude možné po úpravách emisného softvéru predsa len vrátiť späť na cesty. Zlou správou je, že týkať sa to má asi len polovice zo skladovaných vozidiel.

O tom, ktoré to budú a ktoré nie, rozhoduje automobilka individuálne v každom jednom prípade. Volkswagen uvádza príklad Passatu 2,0 TDI z roku 2013, teda auta, ktoré bolo vykúpené asi po troch rokoch používania s nájazdom 160 000 kilometrov, ktorý bude možné opäť zaregistrovať a používať na amerických cestách. Väčšina starších áut, ktoré sú však stále zánovné a mohli by pokojne slúžiť ďalších niekoľko rokov, sa podľa automobilky opravovať jednoducho nevyplatí. Čo to znamená? Pôjdu na likvidáciu.

Autá, ktoré dostali šancu na nový život, sa k novým zákazníkom dostanú prostredníctvom siete dílerov, ktorí ich však musia od automobilky kúpiť. Tá ich bude uvoľňovať postupne, aby nedošlo k zahlteniu trhu a príliš veľkému tlaku na ceny. Paradoxne, tie vraj nie sú vôbec nízke, pretože Američania o problémové autá prejavili eminentný záujem. A neprekáža im ani to, že dlhý čas stáli nechránené pred poveternostnými podmienkami, ani to, že úpravou softvéru došlo k miernemu zvýšeniu ich spotreby. Tá je aj tak v porovnaní so smädnými americkými benzínovými autami stále ukážkovo nízka.

Stále sa však ponúka otázka, či je zošrotovanie ďalších niekoľko desaťtisíc plne funkčných vozidiel naozaj dobré riešenie pre životné prostredie. Skôr to vyzerá na neskutočné plytvanie, ktoré má k ekológii naozaj extrémne ďaleko. Ďalej než správanie koncernu VW pri emisných podvodoch.
VW Dieselgate USA - parkovisko Victorville
VW Dieselgate USA - parkovisko Victorville
+13VW Dieselgate USA - parkovisko Victorville

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #dieselgate
Články podľa značiek