Je jasné, že ak sa dnes rozhodujete pre kombi a kľúčovým parametrom pre vás bude veľkosť jeho kufra, zvolíte s najväčšou pravdepodobnosťou Škodu Superb. Má naozaj obrí batožinový priestor. Lenže ak sa pozrieme na toto kritérium z historického hľadiska, tak ako britský Autocar, rekordérom rozhodne nebude. Tie najväčšie kombi pochádzajú totiž z USA. Paradoxne, z krajiny, ktorá v súčasnosti triede kombi príliš neholduje. V minulosti bola však situácia odlišná. Pred príchodom MPV a SUV zastávali práve kombi funkciu univerzálnych rodinných vozidiel.
A Detroit na ich rozmeroch rozhodne nešetril. Hmotnosť a s tým súvisiaca spotreba paliva nehrali pri cenách pohonných hmôt v päťdesiatych či šesťdesiatych rokoch za Atlantikom žiadnu rolu. A tak rástli do obrích formátov. Niektoré z nich dokázali poňať do svojich útrob až deväť cestujúcich a k tomu potrebnú batožinu. Pritom sa nevyhýbali ani luxusu, na ktorý si americkí zákazníci potrpeli. A tak je v tomto smere absolútnym esom Chevrolet Caprice Estate z roku 1966 s maximálnym objemom kufra 3 013 litrov!
Cez 3 000 litrov sa dostal aj jeho koncernový príbuzný, o dva roky mladší Buick Estate Wagon na druhej priečke. Tiež s troma radmi sedadiel. Dovtedy však držal rekord Oldsmobile Vista-Cruiser (2 789 litrov) z roku 1964. A celých štrnásť rokov pred ním kraľoval triede kombi Ford Country Squier (2 724 litrov), ktorý prišiel na svet už v roku 1950. Za čo hanbiť sa ale nemá ani omnoho mladší Buick Roadmaster z roku 1991, ktorý je stále piatym v poradí. Nad hranicu 2 500 litrov sa dostal aj ďalší Američan – Cadillac Fleetwood z roku 1970.
A čo Európa? Neprekonaným lídrom „megakombi“ je dodnes Citroën CX z roku 1975. Keď ho prerábali na sanitnú verziu, nemali už veľa práce. V kufri mal totiž 2 172 litrov úžitkového objemu. Na deviatom mieste figuruje jediný japonský model štatistiky – Nissan 300C Estate z roku 1984. Ponúkal 2 162 litrov. A dobre prístupných, keďže mal raritné sťahovacie tretie bočné okná. Ďalšie priečky až do štrnásteho miesta patria už výhradne európskym modelom. A nie veľmi starým. Móda kombi tu prepukla v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch. Volvo na ňu odpovedalo modelom 940 (2 121 l) z roku 1990.
Hneď za ním je aktuálna Škoda Superb, ktorá už ale „podliezla“ dvojtisícovú hranicu. Jej 1 950 litrov je však stále o desať litrov viac, ako má Peugeot 505 z roku 1979 a dva nasledujúce Mercedesy-Benz, ktoré uzatvárajú rebríček Autocaru. Automobilka zo Stuttgartu doň prispela aktuálnou generáciou triedy E W213, ale aj o tridsať rokov mladším predchodcom tejto triedy – Mercedesom-Benz 300E W124 z roku 1985. Tie ponúkajú pre náklad 1 820, respektíve 1 700 litrov. Ku cti Európanom slúži fakt, že veľké kufre vedeli na rozdiel od amerických výrobcov vyčarovať v autách s podstatne menšími rozmermi a neporovnateľne nižšou spotrebou paliva.