Toto sú najväčšie kombi všetkých čias. Boduje aj Škoda Superb!

09.01.2019 12:00

Britský Autocar zoradil rebríček tých najpriestrannejších kombi, aké sa kedy ocitli na výrobných linkách. Tie najväčšie však patria do histórie. A asi neprekvapí, že pochádzajú z USA. No „chytá“ sa aj pár súčasníkov. Medzi nimi aktuálna Škoda Superb či Mercedes-Benz triedy E.

Najväčšie kombi sveta vznikali v šesťdesiatych...
Najväčšie kombi sveta vznikali v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch za Atlantikom. Niektoré z nich dokázali odviezť až deväť cestujúcich. Autor: Ford

Je jasné, že ak sa dnes rozhodujete pre kombi a kľúčovým parametrom pre vás bude veľkosť jeho kufra, zvolíte s najväčšou pravdepodobnosťou Škodu Superb. Má naozaj obrí batožinový priestor. Lenže ak sa pozrieme na toto kritérium z historického hľadiska, tak ako britský Autocar, rekordérom rozhodne nebude. Tie najväčšie kombi pochádzajú totiž z USA. Paradoxne, z krajiny, ktorá v súčasnosti triede kombi príliš neholduje. V minulosti bola však situácia odlišná. Pred príchodom MPV a SUV zastávali práve kombi funkciu univerzálnych rodinných vozidiel.

A Detroit na ich rozmeroch rozhodne nešetril. Hmotnosť a s tým súvisiaca spotreba paliva nehrali pri cenách pohonných hmôt v päťdesiatych či šesťdesiatych rokoch za Atlantikom žiadnu rolu. A tak rástli do obrích formátov. Niektoré z nich dokázali poňať do svojich útrob až deväť cestujúcich a k tomu potrebnú batožinu. Pritom sa nevyhýbali ani luxusu, na ktorý si americkí zákazníci potrpeli. A tak je v tomto smere absolútnym esom Chevrolet Caprice Estate z roku 1966 s maximálnym objemom kufra 3 013 litrov!

Neporazeným kráľom všetkých kombi je dodnes...
Neporazeným kráľom všetkých kombi je dodnes Chevrolet Caprice Estate. Autor: Chevrolet

Cez 3 000 litrov sa dostal aj jeho koncernový príbuzný, o dva roky mladší Buick Estate Wagon na druhej priečke. Tiež s troma radmi sedadiel. Dovtedy však držal rekord Oldsmobile Vista-Cruiser (2 789 litrov) z roku 1964. A celých štrnásť rokov pred ním kraľoval triede kombi Ford Country Squier (2 724 litrov), ktorý prišiel na svet už v roku 1950. Za čo hanbiť sa ale nemá ani omnoho mladší Buick Roadmaster z roku 1991, ktorý je stále piatym v poradí. Nad hranicu 2 500 litrov sa dostal aj ďalší Američan – Cadillac Fleetwood z roku 1970.

V Európe ostáva neporazeným lídrom Citroën CX z...
V Európe ostáva neporazeným lídrom Citroën CX z polovice sedemdesiatych rokov. Autor: Citroën

A čo Európa? Neprekonaným lídrom „megakombi“ je dodnes Citroën CX z roku 1975. Keď ho prerábali na sanitnú verziu, nemali už veľa práce. V kufri mal totiž 2 172 litrov úžitkového objemu. Na deviatom mieste figuruje jediný japonský model štatistiky – Nissan 300C Estate z roku 1984. Ponúkal 2 162 litrov. A dobre prístupných, keďže mal raritné sťahovacie tretie bočné okná. Ďalšie priečky až do štrnásteho miesta patria už výhradne európskym modelom. A nie veľmi starým. Móda kombi tu prepukla v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch. Volvo na ňu odpovedalo modelom 940 (2 121 l) z roku 1990.

Hneď za ním je aktuálna Škoda Superb, ktorá už ale „podliezla“ dvojtisícovú hranicu. Jej 1 950 litrov je však stále o desať litrov viac, ako má Peugeot 505 z roku 1979 a dva nasledujúce Mercedesy-Benz, ktoré uzatvárajú rebríček Autocaru. Automobilka zo Stuttgartu doň prispela aktuálnou generáciou triedy E W213, ale aj o tridsať rokov mladším predchodcom tejto triedy – Mercedesom-Benz 300E W124 z roku 1985. Tie ponúkajú pre náklad 1 820, respektíve 1 700 litrov. Ku cti Európanom slúži fakt, že veľké kufre vedeli na rozdiel od amerických výrobcov vyčarovať v autách s podstatne menšími rozmermi a neporovnateľne nižšou spotrebou paliva.

1. Chevrolet Caprice Estate (1966) – 3 013 l

Chevrolet Caprice Estate
Chevrolet Caprice Estate Autor: Chevrolet

2. Buick Estate Wagon (1970) 3 001 l

Buick Estate Wagon
Buick Estate Wagon Autor: Buick

3. Oldsmobil Vista – Cruiser (1964) 2 789 l

Oldsmobile Vista - Cruiser
Oldsmobile Vista - Cruiser Autor: Oldsmobile

4. Ford Country Squire (1950) – 2 724 l

Ford Country Squire
Ford Country Squire Autor: Ford

5. Buick Roadmaster (1991) – 2 616

Buick Roadmaster
Buick Roadmaster Autor: Buick

6. Ford Falcon (1960) – 2 584 l

Ford Falcon
Ford Falcon Autor: Ford

7. Cadillac Fleetwood (1970) – 2 559 l

Cadillac Fleetwood
Cadillac Fleetwood Autor: Cadillac

8. Citroën CX (1975) – 2 127 l

Citroën CX
Citroën CX Autor: Citroën

9. Nissan 300C Estate (1984) – 2 162 l

Nissan 300C
Nissan 300C Autor: Nissan

10. Volvo 940 (1990) – 2 121 l

Volvo 940
Volvo 940 Autor: Volvo

11. Škoda Superb (2015) – 1 950 l

Škoda Superb Combi
Škoda Superb Combi Autor: Škoda-Auto

12. Peugeot 505 (1979) – 1 940 l

Peugeot 505
Peugeot 505 Autor: Peugeot

13. Mercedes-Benz E W213 (2016) – 1 820 l

Mercedes-Benz E T-Model
Mercedes-Benz E T-Model Autor: Mercedes-AMG

14. Mercedes-Benz E W124 (1985) – 1 700 l

Mercedes-Benz W124
Mercedes-Benz W124 Autor: Mercedes-Benz

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#kombi #combi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR