Škoda láme rekordy. Aj napriek poklesu Fabie, Octavie a Superbu

Česká automobilka Škoda má za sebou rekordný rok. A to už piatykrát za sebou. To, čo stráca na odbyte klasických modelov, doháňa Karoqom a Kodiaqom. Stávka na SUV sa jej jednoducho vyplatila. Viac áut predala dokonca aj v Číne, kde došlo po dvoch dekádach k poklesu odbytu.

17.01.2019 16:00
debata
Octavia je naďalej mladoboleslavským... Foto: Škoda-Auto
Škoda - výroba Octavia je naďalej mladoboleslavským bestsellerom. To napriek poklesu predaja o 7,3 %.

V Mladej Boleslavi môžu otvárať šampanské. Vlani dodala Škoda zákazníkom na celom svete rekordných 1 253 700 vozidiel, to je o 4,4 % viac ako rok predtým. Rast pritom pokračuje kontinuálne od roku 2013. Paradoxne, tento výsledok je sprevádzaný poklesom odbytu niektorých modelov. Týka sa to nielen výbehového Rapidu, ktorý nahradí čoskoro nová Scala, ale aj najpredávanejšej Octavie, ktorá zaznamenala pád o 7,3 %, Fabie a dokonca Superbu. Lenže tento „výpadok“ hravo zastúpili nové SUV Kodiaq a Karoq.

VIDEO: Slovensku kraľujú české autá a benzínové motory, potvrdil pre TV Pravda viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.

Video

Kodiaq narástol o neuveriteľných 49,3 %, keď sa preň rozhodlo 149 200 zákazníkov. Karoq si zas zaknihoval 115 700 regis­trácií. To v čase boomu SUV neprekvapí, ale nárast odbytu malého Citiga, ktoré je na konci kariéry a nedostane nástupcu, áno. Najmenší model Škody si vlani kúpilo 39 200 zákazníkov, o 5,5 % viac v medziročnom porovnaní. Škode sa vďaka športovo-úžitkovým vozidlám darilo prakticky na celom svete. Dokonca aj v Číne, ktorá po dvoch rastových dekádach zaznamenala vlani prvý pokles.

Predaje Škody podľa modelov

Model Počet kusov (2018) vs. 2017
Octavia 388 200 – 7,3 %
Rapid 191 500 – 9,5 %
Fabia 190 900 – 7,6 %
Kodiaq 149 200 + 49,3 %
Superb 138 100 – 8,5 %
Yeti 13 100 – 81,2 %
Karoq 115 700
Kamiq (Čína) 27 900
Citigo (Európa) 39 200 + 5,5 %
To, čo Škoda stratila na Octavii, Fabii, Rapide... Foto: Škoda-Auto
Škoda Karoq - výroba 2017 To, čo Škoda stratila na Octavii, Fabii, Rapide a Superbe, hravo dohnala novými SUV Kodiaq a Karoq.

Škode to však nevadilo. V Číne predala 341 000 áut, o 4,4 % viac ako v roku 2017. A dokonca si poradila aj so zložitou situáciou v Európe, kde zamiešala karty nová metodika merania spotreby WLTP. Jej vplyvom sa z ponuky vytratilo viacero motorizácií a od septembra došlo k prudkému poklesu predaja áut. Napriek tomu zlepšila vlani Škoda v západnej Európe svoj výsledok o 1,8 %, keď dodala zákazníkom 486 400 vozidiel. Nárast zaznamenala v Nemecku (+ 1,9 %), ale aj vo Francúzsku (+ 17,5 %), v Španielsku (+ 11,5 %), Holandsku (+ 11,6 %) či v Grécku (+ 17,6 %).

Vo východnej Európe narástli predaje Škody až o 11,5 %, s odbytom 46 100 kusov áut. Darilo sa jej v Rumunsku, Pobaltí, Srbsku, Bulharsku, Bosne aj v Kazachstane. Na Slovensku zvýšila Škoda svoj trhový podiel na 19,73 %, s 19 355 dodanými vozidlami. Naopak, na domácom českom trhu zaznamenala pokles o 1,5 %, keď predala 93 600 áut. To však nemohlo zvrátiť celkové čísla. Škoda totiž rástla aj v Rusku (+ 30,7 % ) a Indii (0,8 %). Tento rok to pritom vyzerá na ďalší rekord. Na trh sa chystá nová Scala, nové malé SUV, prvý elektromobil aj prvý plug-in hybrid. V Číne zas podporí predaje Kodiaq GT a crossover Kamiq.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #predaj áut
Články podľa značiek