ACEA: Turbulentný rok skončil miernym poklesom. VW jednotkou, Dacia exceluje

To čo sa dialo vlani s registráciami áut v Európe, nemožno označiť inak ako za chaos. Nakoniec sa ale rozbúrené vody upokojili a celkové čísla utriasli na úrovni blízkej roku 2017. Jednotkou ostal Volkswagen. Darilo sa aj Škode, Audi či Dacii.

22.01.2019 12:00
debata (1)
Predaje áut v Európe vlani extrémne kolísali.... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut Predaje áut v Európe vlani extrémne kolísali. Silných prvých osem mesiacov však stačilo na to, aby takmer vykompenzovali pád odbytu koncom roka.

Nástup novej homologizácie áut podľa normy WLTP, povinnej od 1. septembra, rozhádzal predaje áut v Európe na nepoznanie. Najprv v lete, kedy sa automobilky snažili umelými registráciami a výpredajom modelov schválených ešte podľa NEDC, zbaviť skladových zásob a následne v posledných štyroch mesiacoch, keď boli výrobcovia nútení okresať ponuku modelov len na tie, ktoré stihli schváliť podľa nových predpisov. Kým teda v auguste stúpol predaj o zázračných 29,8 %, v septembri to bolo v medziročnom porovnaní o 23,4 % menej. Bublina jednoducho spľasla.

Volkswagen patril k tým značkám, ktoré najviac... Foto: Volkswagen
VW Touareg - 2018 Volkswagen patril k tým značkám, ktoré najviac doplatili na nové homologizačné pravidlá. Nakoniec však ostal európskou jednotkou a to dokonca s nárastom o 2,7 %.

Predaje padali aj v októbri (-7,4 %), novembri (- 8,1 %) a tiež v decembri (-8,7 %). Turbulentné obdobie pritom prinieslo množstvo anomálií, keď sa napríklad v septembri na čelo rebríčka najpredávanejších značiek vyšvihol Opel a Volkswagen prepadol na piatu priečku. Podobne to bolo s Corsou a Golfom. Teraz tu ale máme sumár za celý rok 2018, a jeho čísla dokazujú, že ku kríze nedošlo. I keď niet čo oslavovať. Vlani sa pre kúpu nového auta rozhodlo podľa Európskeho združenia automobilových výrobcov (ACEA) 15 624 486 zá­kazníkov, čo je len o 6 069 menej ako v roku 2017. To je zanedbateľná strata 0,04 %.

Dacii sa opäť darilo. Poskočila na 14. priečku... Foto: Dacia
Dacia - predaj Dacii sa opäť darilo. Poskočila na 14. priečku a zaznamenala jeden z najvyšších rastov. Až o 11,7 %.

Čiastočne za to môže pokles registrácií na niektorých kľúčových trhoch. Najmä vo Veľkej Británii, kde sa registrácie vplyvom brexitu prepadli o 6,8 %. Menej áut sa predalo aj v Nemecku (-0,2 %) a Taliansku (-3,1 %). Naopak, Francúzsko hlási rast o tri a Španielsko o sedem percent. Konečný rebríček značiek sa tak príliš nemení od toho v roku 2017. Úraduje mu stále Volkswagen. Napriek enormnému septembrovému pádu predal vlani 1 752 162 vozidiel, čo je dokonca medziročné zlepšenie o 2,7 %. Nič sa nemení ani na druhom a treťom mieste, kde nájdeme Renault a Ford. Obe značky ale so stratou 3,9, respektíve 2,4 %.

Nissan má za sebou v Európe zlý rok. Svoj... Foto: GIMS
Nissan Qashqai Nissan má za sebou v Európe zlý rok. Svoj výsledok zhoršil o 12,8 % a padol z 13. na 16. miesto.

Peugeot a Opel si vymenili štvrté a piate miesto. Úspešnejšia bola tento krát francúzska značka. Dokonca si polepšila o päť percent, čo je najviac v TOP 10. V prvej desiatke ostal aj Mercedes-Benz a za ním v tesnom závese BMW. Tešiť sa môže česká Škoda. Tá sa posunula z desiatej na ôsmu priečku, keď predbehla Audi a Toyotu. Veď Audi si pohoršilo až o 12,4 %, čo je najväčší prepad v prvej desiatke. Japonská značka navyše vytlačila z desiatky najlepších Fiat. Ani sa niet čomu čudovať. Kým Toyota pridala 3,3 % registrácii, Fiat predal vlani takmer o deväť percent menej áut.

V druhej desiatke stojí za zmienku Citroën s päť percentným nárastom, vďaka čomu si udržal dvanástu priečku. Predal viac áut ako ambiciózny Hyundai. No najväčším rastom sa môže pochváliť Dacia. Tá narástla o rekordných 11,7 %, takže poskočila na štrnáste miesto pred Kiu. A v úspešnom ťažení pokračuje aj Seat. Ten zaregistroval vôbec najvyšší rast o 12,8 %, i keď to stačilo stále iba na sedemnáste miesto. V tomto roku sa očakáva rast. Automobilky totiž postupne vracajú do ponuky modely, ktoré nestihli homologizovať podľa WLTP a navyše prichádzajú s novými motormi plniacimi normu Euro 6d Temp, ktorá vstúpi do platnosti 1. septembra tohto roku.

Najpredávanejšie autá v Európe (2018)

Poradie Značka Počet ks. 2018 vs. 2017 (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 1 752 162 +2,7 11,2
2. Renault 1 105 778 –3,9 7,1
3. Ford 994 397 –2,4 6,4
4. Peugeot 971 437 +5,0 6,2
5. Opel/Vauxhall 884 412 +1,2 5,7
6. Mercedes-Benz 871 221 –2,5 5,6
7. BMW 815 179 –1,5 5,2
8. Škoda 729 224 +3,4 4,7
9. Audi 724 168 –12,4 4,6
10. Toyota 713 374 +3,9 4,6
11. Fiat 711 285 –8,8 4,6
12. Citroën 598 254 +5,0 3,8
13. Hyundai 543 292 +3,9 3,5
14. Dacia 528 249 +11,7 3,4
15. Kia 494 304 +4,7 3,2
16. Nissan 493 862 –12,8 3,2
17. Seat 452 372 +12,8 2,9
Spolu 15 624 486 –0,04 100

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek