Z času na čas sa to stáva. Kdesi v schátranej garáži či v stodole na vidieku sa po rokoch objaví nejaké to vzácne staré auto. Nedávno sa tak na svetlo sveta dostali v Belgicku napríklad tri Bugatti, ukryté v zabarikádovanej šope. Lenže koncom vlaňajšieho roka došlo aj k ďalšiemu objavu. A ten rozhodne vytŕča z davu. V tomto prípade totiž ide o desiatky historických vozidiel. Tie skrýval celé desaťročia nenápadný statok na francúzskom vidieku.
Za zbierkou stojí akýsi Henry Ruggieri, ktorého miestni popisovali ako kompulzívneho zberateľa. O tom, že zhromažďuje autá, sa vedelo, ale len málokto mohol tušiť, koľko ich v skutočnosti je. Niektoré síce chátrali priamo na pozemku, nechránené pred matkou prírodou, ale tie ďalšie boli ukryté pred zrakom verejnosti v rôznych objektoch. Ako to býva, tajomstvo rozuzlila až Ruggieriho smrť. Na pozemok zavítali z dôvodu dedičského konania úradníci a tí nevychádzali z údivu.
Zbierka obsahovala celkom 81 áut. V každom pritom chýbal nejaký kľúčový komponent. Ale nie preto aby, že by sa „vyparil“. Ruggieri týmto svojráznym spôsobom chránil autá pred krádežou. Tam sa však jeho starostlivosť bohužiaľ končila. Jazdiť ho nebavilo a míňať peniaze na renováciu pravdepodobne tiež nie. Takže mnohé kúsky podľahli korózii. Napriek tomu bolo jasné, že toto je jeden z najväčších objavov vlaňajšieho roka a že zberatelia veteránov sa oň pobijú. Chcete dôkaz? V jednej z garáží stálo Lamborghini Miura P400 z roku 1967 – svätý grál superšportov. Navyše v červenom laku a len s 77 886 km na tachometri.
Toto auto vlastnil Ruggieri od roku 1996 a tiež ho nikdy nepoužíval. To je škoda. Podobne ako keď si nesadol za volant úplne prvej generácie Jaguaru E-Type z roku 1961 alebo Porsche 356 z roku 1953. To mimochodom takmer celkom zhnilo. Zbierka obsahovala aj americkú Corvette C3 z roku 1981, Simcu Coupé de Ville (1955), Lincoln Continental MKIII (1958) či skutočne staručký Citroën 10hp z roku 1921. Okrem toho sa tu nachádzali aj vcelku nové a nie príliš zaujímavé autá, napríklad niekoľko Citroënov 2CV, Trabant 601, Renault 4CV, ale aj zánovný Mercedes-Benz W124, druhá generácia BMW 7 a podobne.
Nakoniec však všetky autá našli nových majiteľov. Áno, ak máte záujem, už je neskoro. Dražba nájdeného pokladu sa konala 20. januára. A ako to dopadlo? Podľa očakávaní. Najväčšia hviezda zbierky, 12-valcové Lamborghini Miura, získal anonymný švajčiarsky kupec za astronomických 560 300 eur, Porsche 356 putovalo napriek pokročilej korózii do novej garáže za 48 000, Jaguar E-Type za 99 000 eur a napríklad Lincoln za 18 500 eur. Ceny ostatných sa zväčša nedostali cez 10 000 z dôvodu zlého stavu alebo faktu, že neboli až také vzácne.