Miniautám hrozí zánik. Končia hneď viaceré

Koncern Volkswagen, PSA či Renault majú s malými modelmi segmentu A problém. Buď sa zmenia, alebo celkom zaniknú.

13.02.2019 12:00
debata
Na zozname ohrozených druhov je aj Škoda... Foto: Škoda-Auto
Škoda Citigo Na zozname ohrozených druhov je aj Škoda Citigo. Nástupcu pravdepodobne nedostane.

Popularita segmentu malých mestských áut neustále klesá. Napokon, nikdy to nebol veľký „biznis“. Aj preto sa výrobcovia pri ich vývoji a produkcii spájali. Ako príklad môžeme uviesť trojičky Citroën C1, Peugeot 108 a Toyoto Aygo z českého Kolína alebo bratislavské trojičky VW up!, Seat Mii a Škoda Citigo, alebo tiež Renault Twingo a Smart Forfour. No zdá sa, že ani redukcia nákladov nemusí pomôcť. Predaje totiž padajú. Dôvod? Ten objasňuje prevádzkový riaditeľ PSA Maxim Picat. „Miniautá už nie sú oveľa lacnejšie ako segment o triedu vyššie situovaných malých áut. Navyše, dosiahnuť v tejto triede zisk je stále ťažšie, pretože na ceny tlačia nové povinné emisné a bezpečnostné technológie.“

To isté tvrdí aj šéf Volkswagenu Herbert Diess. "Kvôli technológiám a s tým súvisiacim rastom ceny sa už malé autá zákazníkom kupovať neoplatí.“ V budúcnosti sa tak môže celá trieda ocitnúť na okraji záujmu zákazníkov aj výrobcov. V roku 2021 sa podľa analytickej spoločnosti LMC Automotive očakáva, že v Európe klesnú predaje miniáut pod jeden milión. Výrobcovia na to reagujú redukciou ponuky. Jednoducho hrozí, že miniautá zmiznú z trhu. Príkladov je viacero. Nie je tajomstvom, že Opel škrtne už tento rok modely Adam a Karl. Nejasný je aj osud francúzskeho Citroënu C1 a Peugeotu 108. Tie nemusia dostať nástupcov, najmä ak PSA končí spoluprácu s Toyotou.

Miniautá sú kvôli emisiám a bezpečnosti stále... Foto: Pravda, Ivan Majerský, TPCA
TPCA - výroba Kolín Miniautá sú kvôli emisiám a bezpečnosti stále drahšie. Strácajú cenovú výhodu a spolu s ňou aj zákazníkov.

Obaja partneri sa zhodli na tom, že majú iné predstavy o budúcnosti. PSA vidí šancu v malých elektromobiloch, kým Toyota chce Aygo nahradiť malým crossoverom. Preto sa rozchádzajú a spoločný podnik TPCA v Kolíne prevezme Toyota. Podobne je to v koncerne VW. Škody Citigo a Seat Mii síce dostanú tento rok elektrické verzie podľa vzoru VW e-Up!, ale nástupcov možno nie. Pomerene rušno je v tejto súvislosti najmä so Škodou Citigo. Otázna je tiež budúcnosť Renaultu Twingo. Spoločný projekt s Daimlerom totiž celkom nenaplnil očakávania francúzskej automobilky. Možno skončí v podobe elektromobilu alebo ho úplne nahradí Renault Zoe. V každom prípade, Smart a Renault v spolupráci končia.

Šéf analytickej spoločnosti Jato Dynamics Felipe Muniz nevidí situáciu až tak dramaticky, „V Európe vždy ostane trhový priestor pre lacné a jednoduché autá. A to najmä na Západe, kde sú dôležitým prostriedkom, ako prilákať mladú generáciu.“ Súhlasí s ním aj šéf európskej divízie Toyoty Johan van Zyl, ktorý tvrdí, že Aygo stále privádza k značke nových mladých klientov, ktorí neskôr vymenia Aygo za iný a väčší model značky. Aygo patrilo dokonca vlani k málu miniáut, ktorým sa na starom kontinente podarilo zvýšiť predaje. A to spolu s Kiou Picanto a Renaultom Twingo.

Otázne je, dokedy si dokážu udržať atraktívnu cenu a dokedy budú atraktívne pre výrobcov z hľadiska emisií. Tí môžu totiž voliť radšej cestu čistých elektromobilov a flotilové limity skresať oveľa účinnejšie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #VW #PSA #TPCA #miniauatá
Články podľa značiek