Koniec poľovačky na diesle? Mníchov dal ranu odporcom nafty

V Nemecku panuje antidieselová horúčka. Honba na naftové autá, ako údajný najväčší zdroj znečistenia ovzdušia, pod vlajkou organizácie Deutsche Umwelthilfe (DUH), však dostala vážnu trhlinu. Mníchov neplánuje zákazy dieslov a má na to dôvody.

13.02.2019 19:00
debata (57)
V Mníchove takéto tabule pravdepodobne nikdy... Foto: Shutterstock
Hamburg - diesel V Mníchove takéto tabule pravdepodobne nikdy nebudú. Mesto nechce antidieselové zóny.

Situácia v Nemecku doteraz hrala do karát odporcom nafty. Organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá sa zasadzuje za ochranu životného prostredia, vyhrávala jeden súdny spor za druhým. Dosiahla, že okrem zákazov dieslov v Hamburgu či Stuttgarte musia v priebehu tohto roku obmedziť premávku dieslov aj ďalšie mestá ako Berlín, Mníchov, Mainz, Frankfurt nad Mohanom, Darmstadt, Bonn, Kolín či Düsseldorf. O iných, ako Kiele, Halle, Dortmund, Bochumi alebo Wiesbaden, sa ešte rozhoduje.

Teraz sa však zdá, že nie všetko pôjde tak hladko, ako si v DUH predstavovali. K slovu sa dostal aj triezvy rozum. Na odpor proti dieselovému sprisahaniu sa postavil najnovšie Mníchov – mekka BMW či neďalekého Audi. V tomto nemeckom meste sa totiž napriek stále voľnému pohybu naftových áut vlani ovzdušie zlepšilo. „Pozitívny trend z kvartálnych výsledkov sa nakoniec potvrdil pre celý rok 2018. Mníchovčania sa nemusia obávať o kvalitu ovzdušia. Týka sa to nielen rezidenčných zón, ale aj ďalších častí mesta,“ uviedla Stephania Jacobs, zástupkyňa mesta pre životné prostredie.

Potvrdil to aj starosta Mníchova Dieter Reiter, podľa ktorého bola situácia s emisiami vlani lepšia, než sa pôvodne odhadovalo. Mníchov sa tiež snaží urobiť jasno v hrozivých štatistikách, s ktorými operujú ochrancovia z DUH. Limit 40 mg NOx na kubický meter je podľa mesta maximálnym ročným priemerom a nie okamžitým stavom na konkrétnom mieste. Dôležitý je denný limit, kde môžu emisie NOx dosiahnuť až 200 mg. Starosta tiež upozorňuje, že merania emisií pri významných dopravných tepnách v špičke, ako to robilo DUH, nie je relevantné, pretože v týchto oblastiach prakticky nik nežije.

Aj na vyťaženom mestskom okruhu Mittlerer Ring sú pritom limity prekračované len nárazovo. Každoročne sa pritom priemer NOx a pevných častíc znižuje. Mníchov preto ústami starostu potvrdil, že mesto sa vyhne reštrikciám voči dieslom. Nechce sa rozhodne dostať tam kde Hamburg, v ktorom zaviedli obmedzenia pre diesle ako prví. Zatvorenie dvoch ulíc v centre pre motoristov so staršími naftovými autami totiž viedlo k zhoršeniu tamojšieho ovzdušia. Majiteľom áut s emisnou normou nižšou ako Euro 5 neostávalo nič iné, ako obchádzať zónu dlhšou trasou, takže vyprodukovali viac škodlivých emisií.

Dieter Raiter vyzýva k preskúmaniu doterajších krokov DUH a verí, že to môže viesť k zmene súčasného trendu aj zrušeniu už existujúcich zákazov. Ovzdušie sa podľa neho zlepšuje aj v iných veľkých mestách. Stojí za tým prirodzená obnova vozového parku. Organizácia DUH tak postupne stráca hlavné tromfy a v Nemecku si robí stále viac nepriateľov. Dokonca prišla o významného sponzora. Od DUH sa napríklad odvrátila Toyota, ktorá organizáciu roky podporovala dodávkami hybridných modelov Prius. A netají, že dôvodom je príliš radikálne ťaženie proti dieslom.

© Autorské práva vyhradené

57 debata chyba
Viac na túto tému: #Mníchov #dieselgate #naftové autá #zákazy #DUH
Články podľa značiek