Ford má problém. Osem miliónov jeho motorov vraj využíva kradnuté patenty

Môže ísť o miliardy. Americká spoločnosť EBS podala na Ford žalobu za neoprávnené použitie piatich patentov v konštrukcii motorov EcoBoost. Ford hovorí o „chamtivých vynálezcoch“.

15.02.2019 16:00
debata (10)
Problém sa týka najmä bestselleru Ford... Foto: Ford
Ford F-150 Problém sa týka najmä bestselleru Ford F-Series. Až 60 % z nich je v USA vybavených sporným motorom EcoBoost.

Americký Ford sa začiatkom roka tešil z excelentných predajov modelu Ford F-150 až F-450. Táto séria pikapov doslova ovládla americký trh a zvýšila svoj náskok oproti konkurencii o historické maximum. Nový Ford F-Series schádzal z liniek každých 29 sekúnd. A čo je ešte podstatnejšie, automobilka mala pre všetky zákazníkov. Vlani z nej Ford predal neuveriteľných 909 330 kusov, čo je o 372 000 viac, ako sa predalo konkurenčného modelu RAM 1 500/3 500, ktorý bol vlani druhým najpredávanejším autom v USA. Koncom januára však prišla studená sprcha.

Traja americkí profesori z Massachusettského technologického inštitútu (MIT) Leslie Bromberg, Daniel R. Cohn a John B. Heywood podali na Ford žalobu. Tvrdia, že automobilka zneužíva bez licencie ich technológiu duálneho vstrekovania paliva. Teda systém, ktorý na prípravu zmesi v benzínových motoroch používa súčasne nepriame aj priame vstrekovanie paliva. A týka sa to najmä spomínaných pikapov. Až 60 % z nich je totiž v USA vybavených 6-valcovým motorom EcoBoost s týmto systémom. Ale používajú ho aj Ford Mustang či luxusný Lincoln Navigator

Analytik spoločnosti Bloomberg Kevin Tynan predpokladá, že Ford vybavil od roku 2015 systémom duálneho vstrekovania asi osem miliónov vozidiel. Keď sa preukáže, že Ford použil systém v rozpore so zákonom, môže mať vážny problém. „Ak bude žalujúca strana požadovať ako odškodné jeden dolár za vozidlo, tak sa nič vážne nestane, ak to však bude tisíc dolárov, mohli by sa náklady na urovnanie sporu vyšplhať na osem miliárd. A to už bolí,“ komentoval situáciu Tynian.

Americký profesori z technologického inštitútu... Foto: Ford
Ford - mottor EcoBoost Americký profesori z technologického inštitútu IMT tvrdia, že systém duálneho vstrekovania patrí im a Ford ho používa v motoroch EcoBoost neoprávnene.

Tento spor je neuralgickým bodom v dlhoročnej spolupráci Fordu a technologického inštitútu MIT. Už v roku 2007 odštartoval spoločný projekt zameraný na pohonné jednotky, s cieľom zvýšiť ich účinnosť a teda znížiť spotrebu paliva a úroveň emisií. V rámci neho vyvinuli Bromberg, Cohn a Heywood aj spomínanú kombináciu priameho a nepriameho vstrekovania. Patenty s tým súvisiace pripadli univerzite, tá ich však neskôr postúpila trojici profesorov. Tí neváhali a založili spoločnosť Ethanol Boosting Systems (EBS).

Tá sa rozhodla ponúkať svoje patenty rôznym spoločnostiam a Ford patril pochopiteľne k prvým. Lenže nedošlo k dohode. Americká automobilka požadovala licenciu zdarma s tým, že bude podporovať EBS v presadzovaní jej ďalších technológií. Ford tiež vraj na jednom zo stretnutí s EBS prezentoval, že nemá v pláne duálne vstrekovanie využiť. Realita je však iná a tak má na krku súdny spor. Podľa amerických profesorov vraj Ford dobre vedel, že používa „kradnutú“ technológiu. Zatiaľ sa k sporu Ford oficiálne nevyjadruje.

Bill Coughlin, šéf oddelenia duševného vlastníctva Fordu, však už v roku 2015 označil podľa zástupcov EBS žalujúcu stranu za „chamtivých vynálezcov“. Uvidíme, na koho strane je pravda. Paradoxne, na Massachusettskom technologickom inštitúte promoval aj Bill Ford, súčasný šéf Fordu a pravnuk zakladateľa Henryho Forda. Otázkou je aj to, či môžu tieto patenty súvisieť s ďalšími automobilkami. Veď podobný systém využíva napríklad aj Toyota v kupé GT86, Subaru v sesterskom modeli BRZ, General Motors v Corvette ZR1, ale tiež viacero Lexusov či dokonca Audi.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #EcoBoost
Články podľa značiek