
V posledných dvoch desaťročiach došlo v oblasti svetiel k obrovskému pokroku. Halogénové žiarovky čoraz viac zastupujú xenónové a diódové svetlá. Xenónové výbojky sú vlastne už minulosťou. LED reflektory ich totiž prekonali po všetkých stránkach. Vrcholom sú laserové svetlá. Tie sa ako prvé dostali v roku 2014 do hriešne drahých modelov BMW i8, Audi R8 LMX a o rok neskôr aj do vlajkovej lode BMW radu 7. Počítajú s nimi aj ďalšie BMW. Taký Mercedes-Benz ostáva verný diódovým reflektorom, o ktorých tvrdí, že sa tým s laserovými diódami vyrovnajú.

Nemecká spoločnosť Osram však prichádza s druhou generáciou laserových svetiel, ktoré by mali byť lacnejšie, menšie a bežné LED svetlá prekonávať dosahom 600 metrov až dvojnásobne. Nová modrá laserová dióda s označením PLPT9 450D_E A01 dosahuje svetelný výkon 3,5 W a vyžaruje modré svetlo s vlnovou dĺžkou 447 nm. Svetelný lúč mieri do bodu s priemerom len niekoľko mikrónov. Fosforový filter následne mení modré svetlo na biele. Dosiahnutý jas je až trikrát vyšší, ako keď je zdrojom svetla LED. Kým laser produkuje 600 kandel na štvorcový milimeter, LED diódy dosahujú približne 200 kandel.
Výhodou sú aj menšie rozmery laserovej diódy. Má priemer len 9 mm a výšku menej ako 4,5 mm. Zmenšila sa aj celková stavba, pretože nová dióda má len dva kolíčky namiesto troch. To znamená okrem lepšieho odvodu tepla, vďaka menšiemu počtu súčiastok, aj možnosť vytvoriť v budúcnosti menšie svetlá bez akejkoľvek straty svetelného výkonu. „Naša nová laserová dióda spája silné svetlo s kompaktnými rozmermi,“ vysvetľuje Walter Rothmund, marketingový manažér spoločnosti Osram. Systém je tiež veľmi odolný. Pracuje v teplotnom rozmedzí od mínus 40 do plus 120 stupňov Celzia.
Teraz je na výrobcoch áut, ktorí z nich sa rozhodnú sprístupniť laserovú technológiu väčšiemu počtu zákazníkov ako doteraz. Lenže tak rýchlo to zas asi nebude.