O titul Car of The Year 2019 sa v tomto ročníku uchádzalo spolu 38 nových modelov. Paleta bola naozaj pestrá. Do druhého kola totiž postúpilo sedem áut rôznych segmentov aj s rôznym pohonom. A medzi nimi len jedno jediné klasické SUV, hoci zákazníci im dnes dávajú prednosť. Ako to dopadlo? Víťaza vyhlásili pred pár hodinami v predvečer otvorenia autosalónu v Ženeve. O titul sa doslova pobili elektrický crossover Jaguar i-Pace a reinkarnované francúzske kupé Alpine A110. Oba modely získali na chlp rovnakých 250 bodov. Lenže víťaz mohol byť len jeden.
A tak rozhodol počet nominácií na prvé miesto, ktoré udelila 60-členná novinárska jury týmto dvom rivalom. Jaguar i-Pace ich získal 18, kým Alpine A110 „len“ 16. Organizátori ankety hovoria o morálnom spoluvíťazovi. Isté však je, že ani jeden z nich nemá extra veľké šance na masový úspech a že porota sa nechala uniesť emóciami dvoch výnimočných športových modelov, ktoré nie sú vhodné pre rozpočet väčšiny európskych zákazníkov. Pre Jaguar je to vôbec prvý takýto úspech v histórii súťaže, ktorá sa datuje od roku 1964.
Až za spomínanou dvojicou sa objavujú autá, ktoré prehovoria do európskych registrácií oveľa intenzívnejšie. Na treťom mieste nájdeme so stratou zanedbateľných troch bodov Kiu Ceed (247 b.). Pre kórejskú automobilku ide o veľký úspech, pretože aj táto pozícia dokumentuje zmenu postoja k pôvodne okrajovej značke v Európe. Ceed si viedol o desať bodov lepšie ako Ford Focus (235 b.) a lekciu dal aj SUV Citroën C5 Aircross, ambicióznemu fastbacku Peugeot 508 a dokonca prémiovému Mercedesu-Benz triedy A.
„Nechápem, prečo sa ľudia čudujú tomu, že elektromobily získavajú tak vysoké ocenenia. Je to budúcnosť a treba si na ňu zvyknúť,“ povedal Ian Callum, šéfdizajnér Jaguaru počas slávnostného gala večera. A zdôraznil odvahu automobilky, ktorá prišla s takýmto projektom v čase, keď ešte neexistuje potrebná infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov. Pravdou však je aj to, že skupina Jaguar Land Rover, zaznamenala vlani stratu a to vrátane jej materského koncernu Tata Motors.
Výsledky ankety COTY 2019
Poradie | Model | Počet bodov |
---|---|---|
1. | Jaguar I-Pace | 250 |
2. | Alpine A110 | 250 |
3. | Kia Ceed | 247 |
4. | Ford Focus | 235 |
5. | Citroën C5 Aircross | 210 |
6. | Peugeot 508 | 192 |
7. | Mercedes-Benz triedy A | 116 |
Predchádzajúci víťazi
Rok | Víťaz |
---|---|
2018 | Volvo XC40 |
2017 | Peugeot 3008 |
2016 | Opel Astra |
2015 | Volkswagen Passat |
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | VW Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford C-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Mégane II |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | VW Golf III |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroen XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca Horizont |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes-Benz 450 SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |