Je to už veľmi dávno, čo dokázal Fiat osloviť zákazníkov autami strednej triedy. Dnes je jeho najväčším modelom Tipo a SUV 500X, lenže prvé husle hrá aj tak malý Fiat 500 a s ním praktická 5-dverová Panda. Lenže aj tieto dve malé mestské autá už majú čo-to za sebou. Veď novodobá päťstovka prišla na svet v roku 2008, teda pred viac ako dekádou a v podstate sa veľmi nezmenila. A Panda? Tak tá podstúpila poslednú zásadnejšiu modernizáciu v roku 2013. Je teda najvyšší čas na výmenu. Naznačuje ju ženevský koncept Centoventi. Názov znamená v taliančine 120. A nie náhodou, keďže automobilka oslavuje v tomto roku stodvadsiate výročie od vzniku.
Je predpoklad, že Centoventi stojí na novej platforme, určenej práve pre budúcu generáciu malých Fiatov. Asi neprekvapí, že počíta aj s čisto elektrickým pohonom. Platí to aj o štúdii, ktorá môže svojim dizajnom vyvolať rozpačité reakcie. Tvarmi sa obracia do minulosti, najmä k prvej generácii Pandy z roku 1980, navrhnutej slávnym Giargettom Giugiarom. A v podstate preberá aj jej minimalistickú filozofiu. Tentokrát však prispôsobenú obrovským zmenám, ktoré prekonal automobilový priemysel v posledných rokoch. Centoventi je preto navrhnuté pre maximálnu personalizáciu, konektivitu a zdieľanie.
Hranatá karoséria má dĺžku len 3 680, šírku pomerne veľkorysých 1 740 a na výšku 1 527 mm. Zaujímavé sú extrémne krátke previsy, veľké kolesá a blatníky s nárazníkmi vyrobené z penového materiálu 3D tlačou. Ten je odolný proti nástrahám mestskej premávky. O to viac, že tieto diely je možné jednoducho vymeniť. Podobne ako niektoré ďalšie dielce, napríklad strechu, dvere či okná. Modulárna „stodvadsiatka“ sa tak môže meniť z 5-dverového hatchbacku na minidodávku až po otvorenú plážovú buginu. Strešný panel môže byť v rámci programu 4U pevný, priehľadný, z plátna alebo fotovoltický s výkonom 50 W.
Zadné digitálne veko slúži ako displej, napríklad pre zobrazovanie reklamy. Neobmedzené sú aj farebné kombinácie. Fiat sa, navyše, nebráni, aby sa o výrobu vonkajších dielcov postarali díleri alebo externé spoločnosti, čo by individualizáciu Centoventi ešte viac umocnilo. A platí to aj o modulárnom štvormiestnom interiéri. Jednoduchá palubná doska je vlastne nosičom rôznych zariadení. Od 10-palcového displeja cez tablet až po mobilný telefón, ktorý sa môže stať integrálnou súčasťou infotainmentu. Koncept je však vybavený až 20-palcovým displejom Lingotto, ktorého oválny tvar pripomína skúšobnú trať na streche historického závodu Fiatu v Turíne.
Flexibilné sú aj držiaky na nápoje či sedadlá, vyrobené z plastu. To spolujazdcove sa dá vymontovať a nahradiť boxom na batožinu alebo detským zádržným systémom. Technické parametre síce Fiat neprezradil, ale Centoventi má prejsť v základnej verzii 100 km. Výmenou batérií, ktoré sa dajú jednoducho vysunúť a nahradiť paketom s väčšou kapacitou, sa však môže dojazd predĺžiť až päťnásobne. O nabití akumulátorov informuje vodiča trikolóra na prednej maske, ktorá je paralelou na osemdesiate roky, keď Fiat namiesto nápisu používal štyri šikmé čiarky. Tentoraz však názov Fiat nechýba a je poriadne veľký – priamo v centre zaslepenej masky.
Uvidíme, či sa z Centoventi vykľuje sériový model. Bolo by ale naozaj načase ukázať, že kreativita vo Fiate ešte neumrela.