Fiat Centoventi: Je ženevský 'chameleón' novou Pandou?

Fiat to s malými autami vždy vedel. A dokazuje to aj štúdiou flexibilného elektromobilu blízkej budúcnosti. Aj keď kontroverznou. Koncept predstavuje v Ženeve pri príležitosti 120. výročia značky.

13.03.2019 16:00
debata (1)
Dizajn Centoventi asi na prvý pohľad príliš... Foto: Fiat
Fiat Centoventi Concept - 2019 Dizajn Centoventi asi na prvý pohľad príliš nenadchne. Inšpiráciu slávnou Pandou z osemdesiatych rokov mu však uprieť nemožno.

Je to už veľmi dávno, čo dokázal Fiat osloviť zákazníkov autami strednej triedy. Dnes je jeho najväčším modelom Tipo a SUV 500X, lenže prvé husle hrá aj tak malý Fiat 500 a s ním praktická 5-dverová Panda. Lenže aj tieto dve malé mestské autá už majú čo-to za sebou. Veď novodobá päťstovka prišla na svet v roku 2008, teda pred viac ako dekádou a v podstate sa veľmi nezmenila. A Panda? Tak tá podstúpila poslednú zásadnejšiu modernizáciu v roku 2013. Je teda najvyšší čas na výmenu. Naznačuje ju ženevský koncept Centoventi. Názov znamená v taliančine 120. A nie náhodou, keďže automobilka oslavuje v tomto roku stodvadsiate výročie od vzniku.

Blatníky či nárazníky sú vyrobené z penového... Foto: Fiat
Fiat Centoventi Concept - 2019 Blatníky či nárazníky sú vyrobené z penového materiálu, odolného proti poškodeniu. A sú vymeniteľné za iné rôznych farieb.

Je predpoklad, že Centoventi stojí na novej platforme, určenej práve pre budúcu generáciu malých Fiatov. Asi neprekvapí, že počíta aj s čisto elektrickým pohonom. Platí to aj o štúdii, ktorá môže svojim dizajnom vyvolať rozpačité reakcie. Tvarmi sa obracia do minulosti, najmä k prvej generácii Pandy z roku 1980, navrhnutej slávnym Giargettom Giugiarom. A v podstate preberá aj jej minimalistickú filozofiu. Tentokrát však prispôsobenú obrovským zmenám, ktoré prekonal automobilový priemysel v posledných rokoch. Centoventi je preto navrhnuté pre maximálnu personalizáciu, konektivitu a zdieľanie.

Modulárna konštrukcia sa nebráni zmene... Foto: Fiat
Fiat Centoventi Conce t - 2019 Modulárna konštrukcia sa nebráni zmene Centoventina na minidodávku alebo rozkošnú plážovú buginu bez strechy.

Hranatá karoséria má dĺžku len 3 680, šírku pomerne veľkorysých 1 740 a na výšku 1 527 mm. Zaujímavé sú extrémne krátke previsy, veľké kolesá a blatníky s nárazníkmi vyrobené z penového materiálu 3D tlačou. Ten je odolný proti nástrahám mestskej premávky. O to viac, že tieto diely je možné jednoducho vymeniť. Podobne ako niektoré ďalšie dielce, napríklad strechu, dvere či okná. Modulárna „stodvadsiatka“ sa tak môže meniť z 5-dverového hatchbacku na minidodávku až po otvorenú plážovú buginu. Strešný panel môže byť v rámci programu 4U pevný, priehľadný, z plátna alebo fotovoltický s výkonom 50 W.

Rovnako flexibilný je interiér. Mopar preň... Foto: Fiat
Fiat Centoventi Concept - 2019 Rovnako flexibilný je interiér. Mopar preň navrhol až 120 doplnkov. Od držiakov na nápoje a tablety až po detský zádržný systém namiesto sedadla spolujazdca či plátennú alebo priehľadnú strechu.

Zadné digitálne veko slúži ako displej, napríklad pre zobrazovanie reklamy. Neobmedzené sú aj farebné kombinácie. Fiat sa, navyše, nebráni, aby sa o výrobu vonkajších dielcov postarali díleri alebo externé spoločnosti, čo by individualizáciu Centoventi ešte viac umocnilo. A platí to aj o modulárnom štvormiestnom interiéri. Jednoduchá palubná doska je vlastne nosičom rôznych zariadení. Od 10-palcového displeja cez tablet až po mobilný telefón, ktorý sa môže stať integrálnou súčasťou infotainmentu. Koncept je však vybavený až 20-palcovým displejom Lingotto, ktorého oválny tvar pripomína skúšobnú trať na streche historického závodu Fiatu v Turíne.

Flexibilné sú aj držiaky na nápoje či sedadlá, vyrobené z plastu. To spolujazdcove sa dá vymontovať a nahradiť boxom na batožinu alebo detským zádržným systémom. Technické parametre síce Fiat neprezradil, ale Centoventi má prejsť v základnej verzii 100 km. Výmenou batérií, ktoré sa dajú jednoducho vysunúť a nahradiť paketom s väčšou kapacitou, sa však môže dojazd predĺžiť až päťnásobne. O nabití akumulátorov informuje vodiča trikolóra na prednej maske, ktorá je paralelou na osemdesiate roky, keď Fiat namiesto nápisu používal štyri šikmé čiarky. Tentoraz však názov Fiat nechýba a je poriadne veľký – priamo v centre zaslepenej masky.

Uvidíme, či sa z Centoventi vykľuje sériový model. Bolo by ale naozaj načase ukázať, že kreativita vo Fiate ešte neumrela.
Fiat Centoventi Concept - 2019
Fiat Centoventi Concept - 2019
+10Fiat Centoventi Concept - 2019

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #koncept #Fiat #autosalón Ženeva 2019 #Fiat Centoventi #comcept
Články podľa značiek