V Ženeve sa autá tvárili, že je rok 2036 a že sú v Británii! Nie, nie je to žart

Ktosi neznámy sa na autosalóne v Ženeve postaral o malý škandál. Navigačné systémy väčšiny vystavených áut ukazovali totiž iný čas aj polohu. A nebola to náhoda. Dokazuje to potenciálnu zraniteľnosť budúcich autonómnych technológií.

13.03.2019 18:00
debata (3)
Toto auto sa nenachádza v Buckinghame a už... Foto: RaceLogic
LabSat - Racelogic Toto auto sa nenachádza v Buckinghame a už vôbec nie v roku 2036, ako ukazuje jeho navigácia. Snímka je z roku 2019 a z miesta, ktoré je od britského mesta vzdialené asi 800 km!

Ak by sa niekto prebudil z dlhej kómy a mohol sa zorientovať v čase a priestore len podľa navigačných systémov áut vystavených na autosalóne v Ženeve, myslel by si, že sa píše rok 2036 a že výstava prebieha v britskom Buckinghame. Nie je to žart. Upozornil na to americký server Jalopnik. Absolútna väčšina navigačných systémov áut s aktivovaným infotainmentom ukazovala skutočne tento dátum aj polohu. Ako je to možné? Zasiahla vyššia moc alebo sa stalo dejisko švajčiarskej výstavy automobilov červou dierou? Zdanlivo nadprirodzená záhada má však svoje vysvetlenie.

Pomôckou na riešenie je práve adresa, ktorú navigácie zobrazovali. V tomto meste sídli spoločnosť RaceLogic, ktorá vyrába zariadenie LabSat, modifikujúce GPS signál vysielaný družicami. Používa sa na testy navigácií. Takže zdanlivo vylúčená sa nezdala možnosť, že sa táto spoločnosť snažila v halách Palexpa pritiahnuť pozornosť takýmto extravagantným kúskom. Lenže tak to nebolo. Šéf spoločnosti Julian Thomas pre Jalopnik povedal, že takéto konanie by bolo absolútne protizákonné a že by išlo o veľmi bezohľadné správanie.

Za chybnými údajmi stojí zariadenie LabSat od... Foto: Jalopnik
LabSat - Racelogic Za chybnými údajmi stojí zariadenie LabSat od spoločnosti RaceLogic, ktoré dokáže modifikovať signál GPS. Používa sa najmä pri testoch navigácií.

Potvrdil však, že v hre je s najväčšou pravdepodobnosťou práve ich zariadenie, pretože túto polohu a čas má predvolenú už z výroby. Zároveň však dodal, že LabSat má dosah maximálne 10 až 20 metrov a že na to, aby pokryl modifikovaným signálom GPS celú výstavu, tak ako sa to stalo, musel byť použitý zosilňovač a väčšia anténa. Nevedel však vysvetliť, kto a prečo by to robil. Automobilkám sa to, pochopiteľne, nepáčilo. Šéfovi bezpečnosti ženevského autosalónu Philipovi Echivardovi sa sťažovali Audi, Peugeot, Renault, Rolls-Royce, VW, Mercedes-Benz a ďalší.

Je to pochopiteľné. Zmanipulované údaje v navigácii vytvárali dojem, že zariadenie je nespoľahlivé. Aj keď sa prítomní zamestnanci automobiliek snažili systém resetovať a nastaviť ručne správnu adresu a čas, údaje sa opäť prepísali na nesprávne. Zdroj signálu odhaliť podľa Echivarda nešlo, pretože vysielanie nebolo trvalé. Zdanlivo nevinný žart neznámych hackerov však predsa len poukázal na jednu závažnú vec. A to na ľahkú zraniteľnosť súčasných navigácií.

Dnes to možno nie je až taký problém, ale čo v čase, keď budú autá využívať autonómne riadiace systémy a riadenie prevezme do rúk autopilot? Čo by sa stalo, keby došlo k modifikácii signálu GPS, od ktorého sú závislé, v celých oblastiach? Podľa serveru Jalopnik by to mohlo viesť k fatálnym následkom. Najmä ak sa v Ženeve ukázalo, že takýto elektronický útok nevie vlastne nik zastaviť. Pritom zariadenie na zosilnenie modifikovaných údajov nemusí byť drahé. Digitalizácia teda so sebou prináša nielen výhody, ale aj nové riziká.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #navigácia #GPS #autonómne autá #autosalón Ženeva 2019 #LabSat #RaceLogic
Články podľa značiek