BMW 1: Nová generácia skoncuje so zadokolkou. Zákazníkom to vraj nevadí

Posledný kompakt s poháňanou zadnou nápravou odchádza do minulosti. BMW radu 1 čaká radikálna zmena koncepcie. Hoci to predajom neublíži, je to tak trochu škoda.

14.03.2019 19:00
debata (1)
Už prvé snímky maskovaného BMW radu 1 novej... Foto: BMW
BMW 1 - 2020 Už prvé snímky maskovaného BMW radu 1 novej generácie prezrádzajú, že zmena koncepcie prinesie aj zmenu proporcií. Predná kapota bude kratšia, no o to väčší bude priestor pre cestujúcich.

BMW bolo posledným výrobcom modelu nižšej strednej triedy s pohonom zadných kolies a pozdĺžne uloženým motorom. Hovoríme o BMW radu 1. Lenže táto koncepcia je pre automobilku drahá. Najmä ak má k dispozícii lacnejšiu platformu UKL z Mini, respektíve jej upravenú verziu FAAR, na ktorej už postavila modely X1, X2 či duo empévečok radu 2 Active Tourer a Gran Tourer. Ale aj nový sedan 1 pre Čínu. Podobný osud bude mať nová generácia hatchbacku s kódovým označením F40, ktorá sa chystá na premiéru ešte tento rok. Príde tým síce o exkluzivitu, ale, ako sa zdá, zákazníkom to prekážať nebude.

Napokon, ani konkurencia v podobe Mercedesu-Benz triedy A a Audi A3 si z pohonu zadných kolies ťažkú hlavu nerobí. Všetky sú už od vzniku roky predokolkami. Prieskum BMW navyše ukázal, že až 80 % doterajších majiteľov BMW radu 1 ani nevedelo, že ich auto má poháňané zadné kolesá. Za dôležitejšie než jazdné vlastnosti považovali priestrannejšiu kabínu. A to zmena koncepcie, keď sa motor aj s prevodovkou otočí o 90 stupňov a poháňať bude kolesá prednej nápravy, umožní. Z interiéru totiž zmizne stredový tunel s kardanom. Ľúto tak bude za posledným mohykánom s klasickým „lejautom“ už len automobilovým fajnšmekrom.

Z ponuky sa vytratí 3-dverová verzia. Ostane... Foto: BMW
BMW 1 - 2020 Z ponuky sa vytratí 3-dverová verzia. Ostane len 5-dverový hatchback.

Profitovať bude aj automobilka. Experti predpokladajú, že BMW ušetrí na výrobných nákladoch až 660 eur na každom vozidle, a to sa ráta. Tak ako modulárnosť platformy FAAR, ktorá umožní zástavbu hybridného, plug-in hybridného a dokonca čisto elektrického pohonu. V súčasnom rade 1 to možné, samozrejme, nebolo. Odpustkom pre tých, ktorí si zakladajú na perfektnom správaní vozidla v zákrutách, budú verzie s pohonom oboch náprav xDrive. Pod kapotou sa objaví benzínový 3-valec 1,5 TwinPower Turbo, 4-valec 2,0 TwinPower Turbo a dvojlitrový naftový motor.

Vrcholový variant M130iX ba mal mať výkon 221 kW, opäť však zo 4-valca. Výkon najsilnejšej naftovej verzie M135dX s dvoma turbami sa vyšplhá približne na 170 kW. So zmenou koncepcie príde nový rad 1 aj o pôvodné proporcie. Kapota bude kratšia a predný previs dlhší. Predné kolesá sa priblížia viac k dverám. Ale na to sme si už zvykli pri BMW X1 či X2. Z ponuky sa tiež vytratí 3-dverová verzia. Ostane len 5-dverový hatchback. Pribudne však 4-dverové kupé 2 Gran Coupé, ako konkurent Mercedesu-Benz CLA, a možno aj sedan, ktorý je už k dispozícii v Číne.

Dobrou správou je, že modelový rad 2, teda kupé, sa zadného náhonu vzdať nemieni, a to ani v nasledujúcej generácii. Tú totiž postavia v Mníchove na „aristokratickej“ platforme CLAR s pozdĺžne uloženými motormi, ktorú používajú väčšie modely BMW. Nebude to asi lacné, ale pre imidž automobilky dôležité. Ako aj pre vyznávačov klasiky, ktorí si za tento vzácny solitér iste radi priplatia.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #BMW 1
Články podľa značiek