Škode vlani klesol zisk. Prečo, keď hlási rekordy?

Škoda vlani predala historicky najväčší počet vozidiel. Zákazníkom dodala viac ako 1,2 milióna áut. Tieňom na tomto úspechu je však pokles prevádzkového zisku o 14,6 percenta.

25.03.2019 12:00
debata
Všetky vstupné investície, ktoré sa podpísali... Foto: Škoda-Auto
Škoda - výroba Všetky vstupné investície, ktoré sa podpísali pod pokles prevádzkového zisku, majú podniku Škoda-Auto zaistiť trvale udržateľnú budúcnosť.
V Mladej Boleslavi otvárali v januári šampanské. Vlani totiž česká automobilka pod krídlami koncernu VW dodala zákazníkom na celom svete rekordných 1 253 700 vozidiel, to je o 4,4 % viac ako rok predtým. Rast pritom pokračoval kontinuálne od roku 2013. Paradoxne, tento výsledok bol sprevádzaný poklesom odbytu niektorých modelov. Týkalo sa to nielen výbehového Rapidu, ktorý nahradí čoskoro nová Scala, ale aj najpredávanejšej Octavie, ktorá zaznamenala pád o 7,3 %, Fabie a dokonca Superbu. Lenže tento „výpadok“ hravo zastúpili nové SUV Kodiaq a Karoq.

Kodiaq narástol o neuveriteľných 49,3 %, keď sa preň rozhodlo 149 200 zákazníkov. Karoq si zas zaknihoval 115 700 regis­trácií. Takže Škoda mohla hlásiť ďalší historický rekord. Už piatykrát za sebou. Vďaka športovo-úžitkovým vozidlám sa jej darilo prakticky na celom svete. Dokonca aj v Číne, ktorá po dvoch rastových dekádach zaznamenala vlani prvý pokles. Tieňom na tomto úspechu je vlaňajší pokles prevádzkového zisku o 14,6 percenta na 1,4 miliardy eur, hoci tržby vzrástli o 4,4 % na 17,3 miliardy eur.

Podľa šéfa spoločnosti Bernharda Maiera išlo o dôsledok investícií do budúcnosti podniku, prechod na merací cyklus WLTP, ktorý si vyžiadal investície do novej homologizácie modelov a negatívne efekty zmeny kurzov. Pripomenul tiež, že svoje mohol zohrať aj obchodný spor medzi USA a Čínou, ktorý viedol na niektorých trhoch k zneisteniu zákazníkov a k ich zdržanlivosti. „Týmto výzvam sme sa postavili prostredníctvom rozsiahleho programu zvýšenia efektivity a výnosov a budeme v tom pokračovať, pretože rok 2019 bude opäť náročný.“

Na mysli mal rámcové podmienky globálnej ekonomiky a proces transformácie automobilového priemyslu, ktorý naberá na intenzite aj v českej automobilke. Maier zdôraznil, že vlani prijala Škoda viacero výziev, ktoré vyplývali z členstva v koncerne Volkswagen. „Prevzali sme zodpovednosť za riadenie regiónov India a Rusko, vývoj a výrobu modelovej rodiny Passat v závode v Kvasinách, ale aj za rozšírenie výrobných kapacít v novom závode na výrobu vozidiel niekoľkých koncernových značiek,“ uviedol.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto
Články podľa značiek