Fiat 500: Taliani hazardujú. Z bestselleru spravia 'Teslu'

Talianska automobilová legenda, Fiat 500, sa v budúcej generácii premení na čistý elektromobil. Chce byť „Teslou do mesta“. Na ľudové auto zabudnite. Je to dobrý nápad?

22.03.2019 16:00
debata (1)
Nová generácia Fiatu 500 staví na jedinú kartu.... Foto: www.scottdesigner.com
Fiat 500 - skica Nová generácia Fiatu 500 staví na jedinú kartu. A to elektrickú. Koncernu FCA sa to môže ľahko vypomstiť.

Už na budúci rok sa má predstaviť druhá novodobá generácia kultového Fiatu 500. Talianska legenda, ktorá v šesťdesiatych rokoch pomáhala motorizovať krajinu, však už ľudovým autom rozhodne nebude. Súčasná päťstovka, ktorá je na trhu od roku 2008 s jedným faceliftom, no zato s vyše dvoma miliónmi registrácií, sa zmení na nepoznanie. Ale nie dizajnom. Najmä technikou, ktorá už lacná byť nemôže. Jednoducho Fiat 500 bude elektromobil. A k tomu prémiový. Je to tak trochu šok, pretože päťstovka predstavuje ešte stále jeden z mála pilierov prosperity Fiatu. Ak staví na zlú kartu, môže to mať pre značku dramatické následky.

„Prémiový segment je to, na čo sa chceme s novým Fiatom 500 sústrediť,“ vysvetľuje marketingový šéf FCA Olivier Francois. Zároveň potvrdil, že nová generácia už so spaľovacím motorom vôbec nepočíta. „Bude to Tesla do mesta v krásnom balení. Rozmery ani dizajn sa príliš nezmenia, ale bude to celkom iné auto,“ dodal. Základom sa stane elektrická platforma, ktorá sa ukázala v Ženeve prostredníctvom konceptu Centoventi. Tú neskôr koncern FCA použije aj pre ďalšie elektromobily. Zdieľanie by malo prispieť k zníženiu nákladov, no i tak je zrejmé, že nikdy nedokáže vykompenzovať cenu drahých batérií, takže aj nový Fiat 500 bude neporovnateľne drahší.

Fiat už elektrickú päťstovku vyrábal a predával... Foto: Fiat
Fiat 500e - 2014 Fiat už elektrickú päťstovku vyrábal a predával v USA. Bolo to fiasko.

Príklad si môžeme vziať z nového elektrického Peugeotu e-208. Ten by mal stáť najmenej 31 000 eur. Možno aj preto neostáva Fiatu nič iné, ako prezentovať nový elektrický Fiat 500 ako prémiový tovar. Či tomu uveria zákazníci, je otázne. Každý si vie spočítať, čo si za tieto peniaze môže kúpiť. Na rozdiel od Fiatu si však konkurenčný francúzsky koncern PSA nechal poistku v podobe platformy CMP, na ktorej stojí aj elektrický Peugeot e-208 a ktorá umožňuje okrem čisto elektrického pohonu použiť aj benzínové a dokonca naftové motory. Naproti tomu Fiat sa bude môcť spoliehať jedine na produkciu starej generácie päťstovky, ktorá má určitý čas bežať popri novom elektrickom modeli.

Fiat pritom už jednu skúsenosť s elektromobilom má. A nie dobrú. Fiat 500 sa aj v súčasnej generácii predával v USA ako elektromobil 500e. Stál 38 000 dolárov, takže nečudo, že projekt sa skončil fiaskom. Vtedajší šéf koncernu FCA, dnes už nebohý Sergio Marchione, toto auto doslova nenávidel a zákazníkov dokonca sám odhováral od jeho kúpy. Dôvod? Každé predané auto znamenalo pre Fiat napriek vysokej cene stratu 14 000 dolárov. „Som dosť úprimný na to, aby som vám to povedal priamo,“ komentoval situáciu okolo Fiatu 500e Marchionne už v roku 2014. Odvaha Fiatu staviť na jedinú elektrickú kartu sa tak javí skôr ako hazard.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Fiat 500 #Fiat
Články podľa značiek