Smart zachráni investícia čínskeho Geely. To vlastní aj švédske Volvo

Predaje malých Smartov nenaplnili očakávania koncernu Daimler, a to ani v poslednej generácii, ktorá je výsledkom spolupráce s Renaultom. Tá nová už nebude vznikať v Európe. Presedlá na čisto elektrický pohon v rámci joint-venture s čínskym gigantom Geely. Ten vlastní aj značku Volvo.

01.04.2019 16:00
debata
Smart Forease Concept, vystavený vlani na jeseň... Foto: Smart
Smart Forease Concept - 2019 Smart Forease Concept, vystavený vlani na jeseň v Paríži, naznačil čisto elektrickú budúcnosť Smartu. Uvidíme, či sa ním nová generácia, ktorá vznikne v spoločnom podniku Daimleru a čínskeho Geely, bude inšpirovať. Nemecká strana sa má totiž postarať práve o dizajn, kým Číňania o elektrický pohon.

Osud značky Smart bol v poslednom čase na vážkach. Predaje totiž nikdy celkom nenaplnili očakávania Daimleru. Vlani nemecký koncern predal 2 310 185 áut, ale Smarty z toho tvorili len 128 802 kusov. Analytici odhadujú, že značka, ktorá je na trhu od roku 1998, nebola nikdy zisková. Šušká sa o ročnej strate asi 700 miliónov eur. Nepomohla ani kooperácia s Renaultom, z ktorej vznikla tretia generácia. Dvojičkou Smartu ForFour je Renault Twingo, lenže ani Renault nie je spokojný a už dávnejšie avizoval, že ďalšiu generáciu s Daimlerom vyvíjať nebude. Otázkou teda bolo, ako nemecká automobilka situáciu s „čiernou ovcou“ koncernu vyrieši.

A dnes tu máme definitívnu odpoveď. Daimler sa dohodol s čínskym gigantom Geely na založení spoločného podniku. Podľa dohody prejde štvrtá generácia Smartu na čisto elektrický pohon a vyrábaná bude od roku 2022 výlučne v Číne. „Spoločne s Geely budeme navrhovať, vyvíjať a v Číne vyrábať pre celý svet budúcu generáciu elektrických vozidiel Smart, uviedol šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche. Kým nemecká strana sa postará o dizajn, Číňania poskytnú elektrickú technológiu. Daimler a Geely však nie sú celkom novými partnermi. Nie je tajomstvom, že Geely vlani kúpilo 9,7-percentný podiel v Daimleri, čím sa razom stalo najväčším akcionárom.

To vyvolalo rozruch, preto nemecká vláda založila fond, ktorý má zabrániť čínskym investorom, aby relatívne lacno skupovali nemecké podniky a dostali sa k ich technológiám. V prípade Smartu sa ale Daimler nebránil. Kým však príde na trh nová generácia, do roku 2022 bude Daimler pokračovať vo výrobe tej súčasnej v závode vo francúzskom Hambachu, kde vzniká dvojmiestny Smart ForTwo, a tiež v slovinskej továrni v Novom Meste, kde z liniek schádza nielen Smart ForFour, ale aj sesterský Renault Twingo. V budúcnosti prejde závod v Hambachu premenou a spustí produkciu malých elektromobilov so značkou Mercedes-Benz.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Smart #Geely #joint-venture
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek