Podiel predaja naftových áut v Európe vlani padol na historické minimá. Registráciách klesli na 35,9 %. Rozhodlo sa pre ne 3,4 milióna zákazníkov, čo je ďalší medziročný pokles, o 18,3 percenta. Tých benzínových bolo až 8,5 milióna, o 12,8 percenta viac ako predvlani. Za úpadkom dieslov stojí najmä Nemecko, ktoré vedie doslova vojnu proti nafte. Nemecké mestá zatvárajú pre staršie diesle brány jedno za druhým. A hoci sa ukazujú náznaky oponentúry zo strany vlády, ktoré môžu viesť až k zrušeniu týchto zákazov, nedôvera Nemcov v naftu pretrváva.
Tvrdí to automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer z Výskumného inštitútu v Duisburg-Essene. Nafte neveští ani v prípade zrušenia reštrikcií svetlejšiu budúcnosť. To je ale dosť odvážne tvrdenie, keďže v posledných mesiacoch predaj naftových áut v Nemecku stúpol. Stúpajúce registrácie potvrdil napríklad aj koncern Volkswagen. Ako to ide všetko dokopy? Dudenhöffer má na to logické vysvetlenie. Rastúci odbyt naftových áut v januári a vo februári nejde totiž na konto upokojenia antinaftovej hystérie, ale len na konto rekordných zliav, ktoré automobilky ponúkajú zákazníkom.
Na nemeckom trhu sa tak objavujú neskutočné akcie. V prípade dieselového Renaultu Talisman je to zľava až 34,5 %. Viac ako 30 % ušetríte aj v prípade vybraných naftových modelov Fiatu, Opela alebo Mazdy. Lákavé sú však aj zľavy nad 20 % od Hyndaia, Škody alebo BMW. Len tak sa dajú nemeckí zákazníci presvedčiť, aby sa rozhodli pre auto tankujúce naftu. Ich neistota súvisiaca s reštrikciami a klesajúcou zostatkovou hodnotou dieslov sa však nemení. Podľa Dudenhöffera sa pritom nemecký trh nachádzal len v polovici cesty, na konci ktorej bude takmer úplná eliminácia naftových motorov.
Zákazníci totiž čakajú na novú generáciu benzínových motorov so 48 V elektrickou sústavou, teda na mild-hybridy, ktorých spotreba bude blízka tým dieselovým, ale bez akýchkoľvek rizík, spojených s obmedzením ich užívania. Dovtedy budú zľavy na naftové autá pokračovať, a dokonca ešte rásť. Prečo sa ale automobilky zákazníkom podkladajú až natoľko, že im predávajú autá so stratou? Podľa Dudenhöffera sú výrobcovia k takejto stratégii nútení, pretože bez naftových motorov by narástli ich flotilové emisie CO2. Prerábať na dieseloch je pre nich lacnejšie, ako platiť pokuty za nadlimitné gramy tohto skleníkového plynu.
V momente, keď sa však na trh dostanú nové elektrifikované benzínové autá a automobilkám tak klesnú emisie CO2, skončí sa aj prax extrémnych akcií na naftové modely. A s tým skončí nafta vo väčšine segmentov osobných vozidiel. Dudenhöffer predpokladá, že to potrvá ešte nejaký čas, aj preto hovorí, že trh sa nachádza na polceste. Budúcnosť už ale dieselovým pohonom nedáva. Napokon, nie je tajomstvom, že mnohí výrobcovia oznámili, že ďalšiu generáciu vznetových agregátov už vyvíjať ani nebudú. Tie súčasné, i keď často upravené pre plnenie emisnej normy Euro 6d-Temp, sú tak posledné.
Príklady zliav na vybrané naftové autá v Nemecku
Model | Zľava (2019) |
---|---|
Audi A3 | 11,8 % |
Audi A4 | 16,7 % |
Audi A6 | 13,9 % |
BMW X1 | 20,6 % |
BMW 1 | 20,6 % |
BMW 5 | 19,3 % |
Fiat 500 | 26,6 % |
Fiat Typo | 32,2 % |
Ford Fiesta | 22,3 % |
Ford Focus | 24,3 % |
Ford Kuga | 25,4 % |
Hyundai i20 | 24,9 % |
Hyundai Tucson | 16,9 % |
Mazda CX-5 | 18,2 % |
Mini | 13,2 % |
Nissan Qashqai | 22,0 % |
Opel Astra | 25,4 % |
Opel Corsa | 23,1 % |
Opel Insignia | 23,1 % |
Renault Captur | 25,7 % |
Renault Clio | 23,7 % |
Renault Talisman | 34,5 % |
Renault Koleos | 32,4 % |
Seat Ateca | 21,5 % |
Seat Leon | 25,9 % |
Škoda Fabia | 21,5 % |
Škoda Kodiaq | 15,6 % |
Škoda Octavia | 19,4 % |
VW Golf | 14,2 % |
VW Passat | 15,4 % |
VW Tiguan | 14,5 % |