QuoteWizard: Koniec éry SUV vraj už začal! Tvrdia to v USA

Považovať dnes SUV za vymierajúci druh sa zdá byť čistým rúhaním. Americkí analytici sa však domnievajú, že tento proces sa už začal a bude rýchlejší, než si mnohí myslia.

04.04.2019 11:00
debata (6)
SUV sú dnes absolútnym hitom. Lenže správanie... Foto: Kia
Kia Telluride - 2019 SUV sú dnes absolútnym hitom. Lenže správanie mladších kategórií zákazníkov v USA naznačuje, že automobilový svet čaká ich ústup.
Éra SUV, ktoré dnes okupujú takmer 35 svetového trhu, sa začala v USA. Aj preto sú trendy v oblasti správania zákazníkov za Atlantikom, zaujímavé. Jednoducho, môžu predznamenať vývoj trhu v iných oblastiach sveta, kde SUV dorazili neskôr. Je to odvážne tvrdenie, ale štúdia americkej spoločnosti QuoteWizard naznačuje, že SUV sú síce momentálne na vrchole, ale čaká ich pád. Dôvodom je zmena orientácie mladších zákazníkov, pre ktorých auto už neznamená taký dôležitý symbol postavenia, a navyše pre nich hrá ekológia dôležitejšiu rolu ako individuálna mobilita. Jednoducho, dávajú prednosť hromadnej doprave, zdieľaniu vozidiel, mikromobilite a cestovanie dokážu nahradiť komunikáciou cez internet.

Navyše ľudia vo veku od 22 do 37 rokov, o ktorých štúdia pojednáva, nie sú ochotní v prípade, že sa pre vlastné auto predsa len rozhodnú, platiť za nákup viac ako treba. Tieto skutočnosti ovplyvňujú ich výber. A keďže SUV sú drahšie a majú vyššiu spotrebu než klasické autá, dávajú prednosť lacnejším hatchbackom a sedanom. Plne sa to prejavilo v analýze nákupu vozidiel tejto vekovej kategórie. V rebríčku TOP 10 nájdete len jeden pikap (Ford F-Series) a jedno SUV (Jeep Grand Cherokee), aj to na siedmom a desiatom mieste. Absolútny prím hrajú klasické sedany a hatchbacky ako Honda Accord, Nissan Altima, Toyota Camry, Hyundai Sonata či Chevrolet Impala a Ford Focus.

Podľa analytika Adama Johnsona z QuoteWizard by sa situácia nezmenila ani keby SUV o čosi zlacneli. Rozšírili by sa síce v tejto vekovej kategórii o čosi viac, sedany a hatchbacky by však aj tak tvorili gro dopytu. Čo z toho vyplýva? Ak generácia ľudí nad 40 rokov a viac, ktorá je typickou skupinou pre SUV, začne starnúť, tá mladšia s inými prioritami a vkusom ju nenahradí. Znamená to teda, že dopyt po autách so zvýšeným podvozkom, prípadne pohonom 4×4, začne postupne klesať. Podľa QuoteWizard bude mať celý proces rýchlejší spád, akoby sa mohlo zdať.

Ak sa tento scenár naplní, môže to mať dramatický vplyv na bilanciu automobiliek, ktoré stavili svoju budúcnosť práve na SUV. Napríklad Ford, ktorý robí v modelovom portfóliu veľké upratovanie a plánuje skončiť s výrobou veľkého počtu modelov klasických tried. Samozrejme, globálni výrobcovia môžu v prípade prudkého poklesu predaja SUV na severoamerickom kontinente vykryť straty v iných regiónoch sveta, najmä v Ázii, kde SUV pravdepodobne ešte čaká kariéra. Lenže, ako sme spomínali, podobná generačná výmena sprevádzaná zmenou hodnôt asi v nasledujúcich rokoch neminie ani zvyšok planéty.

Desať modelov najčastejšie vlastnených ľuďmi vo veku 22 až 37 rokov

Poradie Model
1. Honda Accord  
2. Nissan Altima  
3. Honda Civic  
4. Toyota Camry  
5. Hyundai Sonata  
6. Chevrolet Impala  
7. Ford F-150  
8. Toyota Corolla  
9. Ford Focus  
10. Jeep Grand Cherokee  

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV
Články podľa značiek