
V Nórsku sa v marci udial malý zázrak. V krajine, ktorá má približne rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko, prevalcovali elektrické autá v predajoch tie, ktoré tankujú benzín či naftu. Na celkových registráciách si prisvojili 58,4-percentný podiel. Za prvé tri mesiace, teda za prvý štvrťrok, to bolo 48,4 %. Analytici odhadujú, že na konci roka bude každé druhé registrované auto v Nórsku čistý elektromobil. Ich nástup je naozaj prudký. Veď vlani to bolo „len“ 31,2 percenta.
Všetko speje k naplneniu cieľa zakázať v Nórsku od roku 2025 predaj áut so spaľovacími motormi. Tie mali v marci podiel len 22,7 % čo je rekordné minimum. Zvyšok koláča patrí hybridom a plug-in hybridom. K marcovému elektrickému rekordu prispelo najmä zvýšenie dodávok nového elektromobilu Tesla 3, ktorý sa na tamojšom trhu stal v treťom mesiaci vôbec najpredávanejším autom bez ohľadu na druh pohonu. Rozhodlo sa preň až 5 827 zákazníkov. Tesla si tak doslova „sprivatizovala“ Nórsko s podielom 31,7 percenta.
Európa má čo doháňať. Čisté elektromobily predstavovali totiž podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics podiel len 1,25 %, i keď s medziročným nárastom 47 %. Samozrejme, popularita elektrických áut v Nórsku je najmä výsledkom ich masívnej dotačnej podpory zo strany vlády. Elektromobily nie sú zaťažené dovoznými clami, daňami a ich majitelia nemusia platiť za registráciu, poplatky za diaľnice a pri dopravných zápchach môžu využívať jazdné prúdy určené pre verejnú hromadnú dopravu.
Vďaka tomu vychádza nákup a prevádzka elektrických áut v Nórsku často lacnejšie v porovnaní s autami s klasickými druhmi pohonu. Takže Nóri sa správajú skôr ekonomicky ako ekologicky. Bez dotačnej politiky by asi nikdy takú kariéru elektromobily v Nórsku neurobili.