Ford to v Rusku 'zabalí'. Už teraz vypredáva sklady

Kým niektorým automobilkám sa oplatí vyvíjať pre ruských zákazníkov špecifické modely, Ford sa po 27 rokoch rozhodol ruský trh nadobro opustiť. Prítomný zostane len v oblasti úžitkových áut. S tými osobnými to celkom „zabalí“ – výrobu aj predaj.

11.04.2019 12:00
debata (15)
Ford bol v Rusku prítomný od roku 1992. Foto: Ford
Ford - Rusko Ford bol v Rusku prítomný od roku 1992.

Ruský trh je špecifický a niektoré automobilové značky to vedia využiť. Tak napríklad Škoda vyvíja pre Rusko nový Rapid, čo bude nová Scala so staršou technikou, Renault priviezol na tamojší trh Kaptur, ktorý nemá s európskym Capturom prakticky nič spoločné, a najnovšie otvára v Rusku výrobný závod Mercedes-Benz. Vyrábať tu bude sedany triedy E a neskôr SUV. Ford rozbehol svoje ruské aktivity pomerne skoro, už v roku 1992. Bol prvým zahraničným výrobcom, ktorý spustil montáž vozidiel v Rusku, keď otvoril v roku 2002 závod v Petrohrade. V roku 2011 založil spoločný podnik so spoločnosťou Sollers. Výsledkom joint-venture boli ďalšie dva výrobné závody, ktoré Rusi poskytli americkému koncernu.

Ford teda v Rusku nielen predával, ale aj vyrábal. Pôvodné očakávania sa však nikdy nenaplnili a v posledných rokoch išli tamojšie registrácie modrého oválu prudko dole. Kým napríklad ešte v roku 2012 predal v Rusku 130 809 áut, čo je zaujímavé číslo, vlani to bolo len 53 234 osobných vozidiel. Prvé dva mesiace tohto roka trend len potvrdili. V medziročnom porovnaní došlo k poklesu odbytu o 45,2 %. Jeho výrobný závod vo Volžsku, s kapacitou 25 000 áut ročne, vyrobil vlani necelých 16 000 vozidiel. Ford sa tak rozhodol, že svoje aktivity v Rusku ukončí. A to pomerne rýchlo.

V roku 2002 sa stal Ford prvou zahraničnou... Foto: Ford
Ford - Rusko V roku 2002 sa stal Ford prvou zahraničnou automobilovou značkou, ktorá spustila výrobu v tejto krajine. Neskôr závod v Petrohrade doplnili dva ďalšie.

Napokon, nie je prvý. V Rusku to už „zabalil“ v roku 2015 napríklad Opel, hoci momentálne sa objavili správy o jeho návrate. Podľa vyjadrenia automobilky Ford dôjde v júni k zastaveniu výroby v jej ruských závodoch a v septembri ukončí aj ostatné aktivity vrátane predaja. Týka sa to však len osobných áut. Spolupráca s firmou Sollers bude v oblasti nákladných vozidiel prebiehať aj naďalej, ale v rámci novozaloženého spoločného podniku, kde bude 51-percentný kontrolný balík vlastniť ruská strana. V chode tak ostane závod v Elabuze, kde vystrieda výrobu motorov produkcia Fordu Transit.

Ruskí zákazníci majú teraz jedinečnú príležitosť zadovážiť si nový Ford za skvelú cenu. Automobilka totiž odštartovala výpredaj skladových zásob. Na autá je poskytovaná zľava vo výške 585 000 rubľov (7 977 €). Focus Trend má tak po novom cenovku len 705 000 rubľov (9 614 €). Podobne je to napríklad aj s Kugou, ktorá stojí vo výbave Trend 1 301 000 rubľov (17 742 €). Za veľký Explorer XLT zas zákazníci zaplatia 2 372 000 rubľov (32 348 €). Ceny sú platné až do vypredania zásob. Zatvorenie dvoch z troch závodov Fordu v Rusku však povedie k významným stratám pracovných miest.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Ford #Sollers
Články podľa značiek