Prepad predaja áut v Číne naberá na obrátkach. Pre 'závislé' automobilky je to zlé

Automobilovému trhu planéty hrozí recesia. Môže za to najväčší svetový trh – Čína. Vlaňajší prepad predaja áut totiž pokračuje aj tento rok. A nejde o „drobné“. Doplatiť na to môžu VW, General Motors a ďalší.

15.04.2019 16:00
debata
Prepad čínskeho automobilového trhu môže... Foto: Auto News
Čína - automobilový trh Prepad čínskeho automobilového trhu môže negatívne ovplyvniť bilanciu veľkých automobilových výrobcov.

Čína je od roku 2009 najväčším odbytiskom nových áut. Na tomto poste vystriedala Spojené štáty americké. Tamojší automobilový trh rástol priam raketovým tempom. Dvadsať rokov po sebe. Nie div, že automobilky sa od neho stali doslova závislé. K zlomu došlo až vlani, najmä koncom roka. Celkovo sa predalo v Číne „len“ 22,7 milióna áut, čo bolo podľa čínskeho zväzu výrobcov automobilov (CAAM) o šesť percent menej ako rok predtým. V novembri to bolo až o 14 a v decembri o 13 % menej. Zlou správou je, že trend pokračuje aj v prvých dvoch mesiacoch tohto roka. Čína hlási pokles registrácií za január o 15,8 a za február o 13,8 %.

Automobilky sledujú vývoj so znepokojením. Pre mnohé z nich je práve Čína kľúčovým trhom. Platí to najmä o Volkswagene, ktorý je trhovým podielom 18,1 % čínskou automobilovou jednotkou. Končí tu až 39,7 % jeho svetovej produkcie. A ešte väčšiu „závislosť“ od Číny má General Motors. Predá tu 43,5 % všetkých svojich áut. Chránené nie sú ani iné značky. Nielen Honda alebo Nissan, ale najmä tie prémiové, ako Audi, BMW či Mercedes-Benz, ktoré by sa mohli bez čínskych zákazníkov dostať rýchlo do problémov. Asi 15 % produkcie obchodujú v Číne Toyota a Hyundai.

Za všetkým má stáť podľa CAAM spomalenie čínskej ekonomiky a pokles spotreby v malých a stredne veľkých čínskych mestách. A samozrejme, potom je tu obchodný spor medzi USA a Čínou. To vedie k neistote čínskych zákazníkov, ktorí s nákupom vozidiel vyčkávajú. Čínska vláda chce preto automobilový trh podporiť novými stimulmi, najmä nižšími úrokovými sadzbami pri nákupe vozidiel na splátky. Na konci roka by teda nemal byť pokles väčší ako päť percent. Naopak, pri elektromobiloch má čínska vláda celkom opačné plány. Po boome elektrických vozidiel, ktorých sa vlani predalo 1,3 milióna, o 64 % viac v medziročnom porovnaní, chce dotácie postupne znižovať a tiež znížiť príspevky výrobcom elektromobilov.

Úplne zruší dotácie na elektromobily s dojazdom pod 250 km a o 60 % pre drahšie elektrické autá. Trpieť tým bude najmä Tesla, ktorá už teraz zaznamenala v Číne prudký prepad. Momentálne predáva v tejto krajine len 4,5 % produkcie. Vzhľadom na zníženie stimulov to však nemusí byť lepšie ani po dokončení jej čínskeho závodu v Šanghaji, ktorý sa má rozbehnúť budúci rok. Škrt cez rozpočet to môže byť aj pre veľkých európskych výrobcov, ktorí štartujú elektrickú ofenzívu práve na základe čínskych očakávaní. Hovoríme o Volkswagene či o koncerne Daimler.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #predaj áut
Články podľa značiek