BMW 1: Nová predokolka prezrádza viac

Tretia generácia BMW radu 1 podstúpi radikálnu koncepčnú zmenu. Z posledného kompaktu so zadným náhonom sa stane predokolka. Mníchov však i tak sľubuje zábavu za volantom. Pomôcť má nový softvér z elektrického BMW i3s, ktorý si poradí s nedotáčavosťou.

25.04.2019 17:00
debata
Testovacie predsériové prototypy absolvujú... Foto: BMW
BMW 1 - 2019 Testovacie predsériové prototypy absolvujú finálne ladenie na francúzskom okruhu Miramas.

Nová generácia BMW radu 1 s kódovým označením F40 sa predstaví pravdepodobne už v priebehu leta a svetový výstavný debut absolvuje na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Pre mníchovskú automobilku bude znamenať radikálny odklon od tradície. Posledný kompakt s pozdĺžne uloženými motormi a zadným náhonom „prešaltuje“ na platformu FAAR (Frontantrieb­sarchitektur), ktorú už používajú modely X1, X2 či duo „empévečok“ radu 2 Active Tourer a Gran Tourer. Ale aj nový sedan 1 pre Čínu. Čo to znamená?

Nová jednotka dostane priečne uložené motory a predný náhon. Samozrejme, k dispozícii bude aj pohon oboch náprav xDrive. Pre priaznivcov klasiky to asi nie je dobrá správa, ale BMW sľubuje referenčné jazdné vlastnosti. Nová koncepcia má ťažiť z technológie ovládania trakcie predných kolies ARB, ktorá sa po prvýkrát predstavila v elektrickom BMW i3s. Systém využíva ovládaciu jednotku preklzu kolies integrovanú priamo v riadiacej jednotke motora namiesto toho, aby bola súčasťou stabilizačného systému DSC (Dynamic Stability Control).

Napriek prednému náhonu sľubuje BMW excelentné... Foto: BMW
BMW 1 - 2019 Napriek prednému náhonu sľubuje BMW excelentné jazdné vlastnosti, najmä odolnosť proti nedotáčavosti.

Týmto spôsobom sa odstraňujú dlhé prenosové časy. Informácie majú prúdiť trikrát rýchlejšie a pokyny od vodiča až desaťkrát rýchlejšie. V spolupráci s funkciou DSC sa tak aktuátor postará o potlačenie nedotáčavosti, typickej pre vozidlá s predným náhonom. Pritom nemá utrpieť priečna dynamika. Súčasťou štandardnej výbavy bude aj systém Performance Control, čo je aktívne pribrzďovanie preklzujúcich kolies. Zdá sa teda, že BMW urobilo všetko preto, aby vzalo argumenty odporcom pohonu predných kolies.

Nová koncepcia však prinesie aj ďalšie benefity. Vďaka platforme FAAR zhodí novinka na váhe 25 kg a posádke ponúkne viac vnútorného priestoru, keďže technika zaberie menej miesta. Zadní pasažieri získajú v priestore na nohy 33 mm a nad hlavou ďalších 19 mm. Lepší bude aj prístup a kufor s objemom 380 dm3, čo je o 20 viac ako v minulosti. Novinka bude tiež výrazne tuhšia, napríklad aj vďaka prídavným vzperám v tvare bumerangu, čo je opäť výhoda na strane jazdných vlastností.

So zmenou koncepcie príde nový rad 1 o pôvodné... Foto: BMW
BMW 1 - 2019 So zmenou koncepcie príde nový rad 1 o pôvodné proporcie. Kapota bude kratšia a predný previs dlhší.

Pod kapotou sa na úvod predstavia preplňované benzínové motory– 3-valec 1,5 TwinPower Turbo (103 kW) pre verziu 118i a 4-valce 2,0 TwinPower Turbo. Najvýkonnejší z nich pre špičkovú verziu M135i xDrive, teda s pohonom oboch náprav, bude mať až 225 kW, čo znamená, že pôjde o vôbec najsilnejší dvojlitrový motor z Mníchova. Do vienka dostane zosilnený kľukový hriadeľ, nové piesty a ojnice, ale aj väčšie turbodúchadlo a upravené vstrekovače paliva.

Naftu zastúpinapríklad 4-valec 2,0d pre verziu 120d 140 kW). Výkon najsilnejšej naftovej verzie M135dX s dvoma turbami sa vyšplhá približne na 170 kW. Manuálnym prevodovkám bude robiť spoločnosť 7-stupňová dvojspojka. Do predaja by sa mala novinka dostať po frankfurtskej premiére. Ale už len ako 5-dverový hatchback. Trojdverová verzia skončí pre nezáujem. V súčasnosti prebiehajú finálne testy na francúzskom okruhu Miramas, odkiaľ automobilka poskytla fotografie zamaskovaných testovacích prototypov.

Dobrou správou je, že modelový rad 2, teda kupé, sa zadného náhonu vzdať nemieni, a to ani v nasledujúcej generácii. Tú totiž postavia v Mníchove na „aristokratickej“ platforme CLAR s pozdĺžne uloženými motormi, ktorú používajú väčšie modely BMW. Nebude to asi lacné, ale pre imidž automobilky dôležité. Ako aj pre vyznávačov klasiky, ktorí si za tento vzácny solitér iste radi priplatia.
BMW 1 - 2019
BMW 1 - 2019
+7BMW 1 - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 1
Články podľa značiek