
To najväčšie, čo stretnete na bežných komunikáciách, sú kamióny alebo autobusy. Skutočné monštrá však nájdete celkom inde – v povrchových baniach kdesi v Kanade, Južnej Amerike alebo Juhoafrickej republike. Taký Mercedes-Benz Actros je pri nich len obyčajnou hračkou. Sú to ozruty na kolesách, a nesmierne vytrvalé. Slúžia prakticky 24 hodín denne. Len vtedy zarábajú. Napokon, nie sú lacné. Ceny masívnych „dumprov“ sa bežne pohybujú na úrovni piatich miliónov dolárov za kus. Zato však dokážu odviesť poriadny kus práce. Posúďte sami. Toto sú najväčšie z nich.
1. Belaz 75710
Bieloruský kolos je vo svete dumprov skutočným pojmom. Prázdny váži 360 ton, ale na korbe vie odviezť ešte viac vyťaženej rudy, ako je jeho vlastná hmotnosť. Spolu s nákladom dosahuje celková hmotnosť neuveriteľných 810 ton! Má dĺžku 20,6, výšku 8,2 a šírku 9,9 metra. Poháňajú ho dva 16-valcové turbodieselové motory s objemom 65 litrov a výkonom 3 430 kW. Ale nie priamo. Slúžia na pohon generátorov, ktoré dodávajú energiu štyrom elektromotorom integrovaným priamo v kolesách. Často tankovať ho netreba. V nádržiach si vozí neuveriteľných 5 600 litrov nafty.

2. Liebherr T 208
Americký kolos z Virgínie sa za svoje parametre tiež hanbiť nemusí. Má 237 ton a nosnosť ďalších 363 ton nákladu. Na dĺžku meria 14,5, na šírku 8,7 a na výšku 7,4 metra. O dostatok energie sa stará 20-valcový diesel so zdvihovým objemom 90 litrov a výkonom 2 834 kW. Opäť slúži ako zdroj energie pre elektrické generátory, ktoré dodávajú energiu elektromotorom. Tentoraz iba dvom. Výrobca ponúka aj slabšiu verziu, ktorá má „iba“ 18-valcový motor Cummins s objemom 78 litrov a výkonom 2 647 kW. Predstavte si, že dosahuje maximálnu rýchlosť 64 km/h.

3. Caterpillar 797
Americký Caterpillar je tiež klasikou povrchových baní. Podobne ako Liebherr odvezie 363 ton nákladu. Je dlhý 15,1 metra. Len pneumatiky majú priemer štyri metre. Pre Caterpillar ich špeciálne vyvinul Michellin. Len pre zaujímavosť: takáto pneumatika váži 5,3 tony a stojí 40 000 eur. Caterpillar 797 má priamovstrekový 20-valec s výkonom 2 983 kW, tentoraz v hlavnej úlohe. S kolesami je spojený prostredníctvom plánetových redukčných prevodoviek. Je to „rýchlik“, pohybovať sa vie rýchlosťou až 68 km/h.

4. Komatsu 930
Obrovský dumper Komatsu 930 je legendou. V roku 1995 išlo totiž o prvý dvojnápravový stroj svojho druhu, ktorý dokázal odviezť 300 ton nákladu. To aj vďaka použitiu šiestich pneumatík. Odvtedy sa z neho predalo viac ako 900 kusov. A stále sa mu darí. Navyše absolvuje inovácie. V najnovšej verzii má nosnosť až 320 ton. Srdcom dieselelektrického pohonu je naftový 18-valec s výkonom 2 611 kW, ktorý posiela energiu k dvom zadným elektromotorom. Stroj dlhý 15,6 a vysoký 7,4 metra dosahuje maximálnu rýchlosť 64 km/h.

5. Hitaschi EH5000
Japonský obor Hitaschi EH5000 sa síce celkom nechytá na najväčšie stroje svojho druhu, ale i tak sú jeho parametre úctyhodné. Odvezie 296 ton. Jeho maximálna hmotnosť je 528 ton. Výrobca je pyšný, že vznetový vidlicový 16-valec Detroit Diesel s objemom 65 litrov a výkonom 2 014 kW spĺňa emisnú normu Trier 2. Opäť poháňa generátor, ktorý napája elektromotory. Má dĺžku 15,5 a výšku 7,5 metra. EH5000 dosahuje maximálnu rýchlosť takmer 70 km/h. Vozí si so sebou 2 900 litrov nafty.
